Pediatrics

פגעים המופיעים בחומר הלבן בעקבות טיפול במדולובלסטומה עלולים להידמות להישנות של המחלה (J Clin Oncol)

על-פי דיווח שפורסם לאחרונה, פגעים עלולים להופיע בחומר הלבן לאחר טיפולי הקרנות וכמותרפיה בילדים שנמצאו בהם מדולובלסטומות או גידולים נוירו-אקטודרמלים פרימיטיביים (PNET). אחת החוקרות, ד”ר Fouladi, מסבירה בראיון כי קשה מאוד להבחין בין שינויים אלה לבין הישנות של המחלה.

היא מובסיפה כי קיים פוטנציאל גדול לטעויות בהנחה שפגעים בחומר הלבן, עם מאפייני MRI מסוימים, המופיעים בחולה שקיבל טיפול, מסמנים הישנות של המחלה.

החוקרים בדקו את הופעתם של פגעים בחומר הלבן בקרב 127 חולים שסבלו ממדולובלסטומה או מ-PNET לאחר גילויים במספר קטן של ילדים במהלך מחקרים שגרתיים שבהם בוצעה הדמיה עצבית.

ב-22 מתוך 127 החולים הופיעו פגעים סימפטומטיים או א-סימפטומטיים בחומר הלבן כעבור תקופה ממוצעת של 7.8 חודשים לאחר התחלת הטיפול בהם. הגודל המקסימלי של אי-התקינות שנצפתה ב-MRI נע בין 5-15 מ”מ. רוב הפגעים הופיעו ב-pons או ב-cerebellum, אם כי פגעים מבודדים הופיעו גם באזורי ה-midbrain, ה-medulla, ה-periventricular, ה-frontoparietal, ה-occipital והאונות הטמפורליות.

הפגעים נעלמו לאחר תקופה ממוצעת של 6.2 חודשים בקרב 16 מהחולים (73%). בשני חולים שסבלו ממחלה מתקדמת נותרו פגעים החומר הלבן שהיו מרוחקים מהישנות הגידול, בחולה אחד התפתח נקרוזיס מוקדי, בחולה אחד התפתחה אטרופיה מוקדית, ובשני חולים נצפו פגעים יציבים בחומר הלבן כעבור 19 חודשים וכעובר 31 חודשים לאחר הגילוי הראשוני של מחלתם.

3 מהחולים היו סימפטומטיים. שניים סבלו מגרעונות נוירולוגיים קבועים כעוב ר 18 חודשים וכעבור 5 שנים לאחר גילוי הפגעים בחומר הלבן במוחם, וחולה אחד נפטר בשל מחלה מתקדמת מרוחקת מאזורי הפגעים בחומר הלבן במוחו.

בחולים שבהם נמצאו פגעים בחומר הלבן נצפו ירידות משמעותיות ביכולות האיות, הקריאה, ובדרוג המתמטיקה במבחני ה-IQ, ואילו בחולים שבהם לא הופיעו פגעים אלה לא נצפו ירידות משמעותיות.

ד”ר Fouladi מסבירה כי זהו ממצא בלתי-צפוי שעשוי להעיד על קשר הדדי ולא סיבתי.  

היא מסכמת כי למרות שהשינויים חולפים מעצמם ברוב המקרים, במיעוט מקרים עלולות להיות להו השלכות נוירולוגיות ארוכות טווח וכי כיום לא קיימות עדויות מספיקות בכדי לתאר את הגורם לכך.

היא מוסיפה כי סביר ששינויים נצפו בעבר ונחשבו בטעות להישנות של המחלה וכי באמצעות יתרונות שיפור ה-MRI ומומחיות בניתוח הממצאים על-ידי נוירו-רדיולוגים, כעת מוכרים לרפואה השינויים הללו ומשמעותיהם.

J Clin Oncol 2004;22:4551-4560.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה