Pediatric Nutrition

תזונה צמחונית עשויה לשפר מחלות לב וכלי דם בסיכון גבוה (JAMA Network Open)

מטה אנליזה שנערכה לאחרונה מצאה כי אנשים עם מחלות לב וכלי דם או כאלה שנמצאים בסיכון גבוה אליהן שמקפידים על תזונה צמחונית במשך 6 חודשים או יותר נהנים משיפור משמעותי בגורמי סיכון מרכזיים, כולל כולסטרול, שליטה גליקמית ומשקל הגוף

מטה אנליזה שנערכה לאחרונה מצאה כי אנשים עם מחלות לב וכלי דם או כאלה שנמצאים בסיכון גבוה אליהן שמקפידים על תזונה צמחונית במשך 6 חודשים או יותר נהנים משיפור משמעותי בגורמי סיכון מרכזיים, כולל כולסטרול, שליטה גליקמית ומשקל הגוף. החוקרים מדווחים כי “למיטב ידיעתנו, מטה-אנליזה זו היא הראשונה שמביאה ראיות  ומעריכה את הקשר בין תזונה צמחונית להפחתת הסיכון בקרב מטופלים עם מחלות לב וכלי דם”. מחקרים רבים הראו כי תזונה לקויה מגבירה את התחלואה והתמותה הקשורות למחלות קרדיווסקולריות, אך עם זאת, למרות שמחקרים אחרים קשרו את הדיאטות צמחוניות למניעת מחלות קרדיווסקולריות, היה חסר הידע אודות היעילות שלהן. המחקר פורסם ב-JAMA Network Open ב-25 ביולי.

המטה-אנליזה כללה 20 מחקרים מבוקרים אקראיים שעסקו בתזונה צמחונית וכללו 1878 מטופלים עם מחלות לב וכלי דם או כאלה שנמצאים בסיכון גבוה אליהן. המחקרים נערכו בארצות הברית, אסיה, אירופה וניו זילנד בין השנים 1990 ו-2021, ומשך הזמן הממוצע של ההתערבות התזונתית היה 25.4 שבועות (טווח של 2 עד 24 חודשים).

התוצאות הראו כי בקרב המטופלים שצרכו דיאטה צמחונית במשך 6 חודשים בממוצע חלה ירידה משמעותית יותר בכולסטרול מסוג LDL (6.6 מ”ג/ד”ל) מעבר להפחתה שהושגה בקרב הביקורות שצרכו דיאטה סטנדרטית. כמו כן, חלה ירידה משמעותית יותר ב-A1c (0.24%) ובמשקל הגוף (3.4 ק”ג), אך הירידה בלחץ הדם הסיסטולי (0.1 מ”מ כספית) לא הייתה שונה באופן מובהק.

יש לציין כי הדיאטות הצמחוניות היו היעילות ביותר להשגת שליטה גליקמית בקרב מטופלים עם סוכרת מסוג 2.

לכתבה ב- Medscape

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה