Parkinson

האם יש תועלת לתרגילי פיזיותרפיה וריפוי בעיסוק בחולי פרקינסון? (JAMA Neurol)

בחולים עם מחלת פרקינסון בדרגה קלה-עד-בינונית אין תועלת רבה לתרגילי פיזיותרפיה או ריפוי בעיסוק, כך עולה מתוצאות מחקר חדש, שפורסמו בכתב העת JAMA Neurology.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לבחון במסגרת מחקר אקראי ומבוקר את התועלת הקלינית של טיפול פיזיותרפי מותאם אישית וריפוי בעיסוק בחולי פרקינסון. מחקר PD REHAB Trial הינו מחקר רב-מרכזי, בתווית-פתוחה, שכלל 762 חולים עם מחלת פרקינסון בדרגה קלה-עד-בינונית, שגויוסו מ-38 אתרים ברחבי בריטניה.

משתתפים עם מוגבלות בפעילויות יומיומיות חולקו באקראי לקבוצת פיזיותרפיה וריפוי בעיסוק או לקבוצה ללא טיפול. התוצא העיקרי היה מדד NEADL (Nottingham Extended Activities of Daily Living) שלושה חודשים לאחר ההקצאה האקראית. תוצאים משניים כללו את איכות החיים הבריאותית, אירועים חריגים ואיכות החיים של המטפל. התוצאים נבחנו לפני המחקר ולאחר מכן לאחר 3, 9 ו-15 חודשים מההקצאה האקראית.

מבין 762 המשתתפים במחקר (גיל ממוצע של 70 שנים), 381 משתתפים לקחו חלק בתרגילי פיזיותרפיה וריפוי בעיסוק ו-381 לא קיבלו כל טיפול. לאחר שלושה חודשים, לא תועדו הבדלים בין הקבוצמות במדדי NEADL (P=0.41) או בשאלון Parkinson Disease Questionnaire-39 (p=0.99). חציון זמן המגע עם המטפל עמד על ארבעה ביקורים של 58 דקות במהלך שמונה שבועות. ניתוח מדדים חוזרים לא הדגים הבדלים במדדי NEADL, אך זוהו הבדלים קטנים לטובת הטיפול במדדי Parkinson Disease Questionnaire-39 ו-EuroQOL-5D. לא תועדו הבדלים באירועים חריגים.

החוקרים מסכמים וכותבים כי פיזיותרפיה וריפוי בעיסוק לא לוו בשיפור משמעותי קלינית בטווח המיידי או בטווח הבינוני בפעילויות יומיומיות או באיכות החיים של חולים עם מחלת פרקינסון בדרגה קלה-עד-בינונית. עדויות אלו אינן תומכות בהמלצה לפיזיותרפיה או ריפוי בעיסוק בחולים עם מחלת פרקינסון בשלב מוקדם.

JAMA Neurol. Published online January 19, 2016

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה