Ovarian Cancer

האם טיפול הורמונלי תחליפי קשור בסיכון מוגבר להתפתחות סרטן השחלות? (מתוך כנס AACR)

מאת ד”ר בן פודה שקד

ממחקר חדש אשר הוצג בכנס השנתי התשיעי של ה-American Association for Cancer Research (AACR) International Conference on Frontiers in Cancer Prevention Research עולה כי נשים בגיל המעבר הנוטלות טיפול הורמונלי תחליפי (Hormone replacement therapy, HRT) מצויות בסיכון מוגבר ב-29% להתפתחות סרטן השחלות. החוקרים דיווחו אודות תוצאות מחקר ה-European Prospective Investigation Into Cancer and Nutrition שנועד להעריך את הקשר בין טיפול הורמונלי בגיל המעבר ובין הסיכון להתפתחות סרטן השחלות.

במחקר נכללו 126,920 נשים בגיל המעבר ללא היסטוריה של סרטן אשר לא עברו כריתת שחלות. במהלך תשע שנות המעקב, אובחנו 424 מקרים של סרטן השחלות. נאספו נתונים אודות גובהן ומשקלן של הנבדקות, הרגלי העישון, השימוש בגלולות למניעת היריון, מספר ההריונות והגיל בו החלו הוסתות.

לאחר תקנון לגורמים אחרים, מצאו החוקרים כי 45% מהנשים עשו שימוש בשלב זה או אחר בטיפול הורמונלי תחליפי, 30% עשו בו שימוש פעיל בתחילת המעקב וכי 65% מאלו שנטלו טיפול שכזה קיבלו שילוב של אסטרוגן-ופרוגסטין, 18% קיבלו טיפול המבוסס על אסטרוגן בלבד, 3% עשו שימוש ב-Tibolone ו-2% עשו שימוש בתכשירים אחרים של טיפול הורמונלי תחליפי. עבור 8% היה חסר מידע ביחס לסוג הטיפול ההורמונלי שקיבלו.

לדברי החוקרים, שימוש פעיל בסוג כלשהו של טיפול הורמונלי תחליפי היה קשור בסיכון מוגבר משמעותית ב-29% להתפתחות סרטן השחלות בהשוואה לנשים אשר מעולם לא קיבלו טיפול זה. בנוסף, שימוש פעיל בטיפול המבוסס על אסטרוגן בלבד היה קשור בסיכון מוגבר ב-63% להתפתחות סרטן זה. לעומת זאת, שימוש פעיל בטיפול המשלב אסטרוגן-ופרוגסטין לא היה קשור משמעותית לסיכון מוגבר שכזה.

לבסוף, מציינים החוקרים כי נשים אשר עשו בשלב זה או אחר שימוש בטיפול הורמונלי תחליפי למשך חמש שנים או יותר הראו סיכון מוגבר ב-45% להתפתחות סרטן השחלות בהשוואה לאלו שמעולם לא נטלו טיפול זה.

החוקרים טוענים כי תוצאות מחקרם זה עומדות בקנה אחד עם המלצות קודמות לפיהן באם נשים עומדות ליטול טיפול הורמונלי תחליפי הרי שעליהן לעשות כן לטווח הקצר בלבד.

החוקרים מזכירים כי מחקרים קודמים הדגימו קשר בין טיפול הורמונלי תחליפי ובין סיכון מוגבר להתפתחות סרטן השד. מחקר אשר פורסם בחודש שעבר ב-Journal of the American Medical Association (JAMA) מצא כי נשים בגיל המעבר אשר נטלו טיפול המשלב אסטרוגן ופרוגסטין מצויות בסיכון גבוה יותר להתפתחות סוג מתקדם יותר של סרטן השד וכן בסיכון גבוה יותר למות ממחלה זו. ממצאים אלו עלו ממחקר ה-Womens Health Initiative הנמשך כעת, תוכנית מחקר גדולה אשר החלה בשנת 1991 בידי ה-National Institutes of Health (NIH).

בארצות הברית, מוסיפים החוקרים, סרטן השחלות הינו הגורם החמישי בשכיחותו למוות מסרטן. על פי נתוני ה-CDC לשנת 2006, 19,994 נשים בארצות הברית אובחנו כסובלות מסרטן השחלות ו-14,857 נשים מתו כתוצאה מהמחלה.

מתוך הכנס השנתי התשיעי של ה-American Association for Cancer Research (AACR) International Conference on Frontiers in Cancer Prevention Research שנערך בפילדלפיה בחודש נובמבר 2010.

הערת מערכת: כזכור, סערו לאחרונה הרוחות לאחר שהחוג לבריאות האישה של האיגוד לרפואת משפחה פירסם נייר עמדה הממליץ להמנע ככל האפשר מטיפול הורמונלי, והחברה לגיל המעבר פרסמה תגובה זועמת לפירסום זה.

מסמך האיגוד לרפואת המשפחה

מסמך החברה לגיל המעבר

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה