Otorhino. Other

האם כריתת שקדים מסייעת לטיפול בהרטבה לילית בילדים? (מתוך Journal of Urology)

מאת ד”ר נגה ליפשיץ

מתוצאות מחקר שפורסם ב-28 באוקטובר 2010 ב- Journal of Urology, עולה כי בקרב ילדים לא נמצא קשר בין כריתת שקדים בשל היפרטרופיית שקדים, ובין ירידה בשיעור אי-נקיטת השתן לאחר הניתוח.

החוקרים כותבים כי היפרטרופיית שקדים עלולה לגרום להפרעות שינה, ונקשרה בעבר לאי-נקיטת שתן ראשונית או משנית בילדים. מטרת המחקר הייתה להעריך את שיעור אי-נקיטת השתן במהלך היום והלילה בילדים שעברו כריתת שקדים בשל היפרטרופיית שקדים, בהשוואה לקבוצת ביקורת שכללה ילדים שעברו ניתוח שאינו קשר לדרכי הנשימה או השתן.

המחקר כלל 326 ילדים בגיל 3-15 שנה, כולל 257 ילדים בקבוצת כריתת השקדים ו-69 ילדים בקבוצת הביקורת. החוקרים העריכו את חומרת היפרטרופיית השקדים לפני הניתוח, בסולם של 1-4. הורי הילדים מילאו שאלון שכלל מידע על מספר אירועי ההרטבה הליליים והיומיים בשבוע, מספר היציאות בשבוע, אי נקיטת שתן משנית או ראשונית, והיסטוריה משפחתית. את השאלון הם מילאו לפני הניתוח, וכ-3 ו-6 חודשים לאחריו.

החוקרים מדווחים כי שיעור אירועי ההרטבה הליליים היה 33% בקבוצת כריתת השקדים ו-35% בקבוצת הביקורת, ושיעור אי-נקיטת השתן במהלך היום היה 17% בקבוצת כריתת השקדים ו-14% בקבוצת הביקורת.

מתוצאות המחקר עולה כי שיעור הריפוי של אירועי ההרטבה הליליים בקבוצת כריתת השקדים היה 40% לאחר 3 חודשים מהניתוח ו-50% לאחר 6 חודשים מהניתוח. בקבוצת הביקורת נצפה שיעור ריפוי של 35% כ-3 חודשים מהניתוח ו-48% כ-6 חודשים מהניתוח. כמו כן, לא נצפה הבדל מובהק בשיעור הריפוי של אירועי אי-נקיטת השתן היומיים בין 2 הקבוצות.

לאור התוצאות מסכמים החוקרים כי לא נמצא קשר בין היפרטרופיית שקדים ואי-נקיטת שתן בילדים לפני או אחרי כריתת שקדים. לפיכך הם כותבים כי כריתת שקדים אינה מומלצת כטיפול לאי-נקיטת שתן בילדים.

J Urol. 2010

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה