ספיגה מוגברת של סידן אמורפי יציב בהשוואה לסידן קרבונט גבישי (Journal of Bone and Mineral Research)

מתוצאות מחקר מישראל, שפורסמו לפני מס’ שנים בכתב העת Journal of Bone and Mineral Metabolism Research, אך טרם דווח באי-מד, עולה זמינות ביולוגית גבוהה יותר משמעותית של סידן אמורפי ACC (Amorhpus Calcium Carbonate), , בהשוואה ל סידן קרבונט גבישי-CCC (Crystalline Calcium Carbonate).

פרופסור נחום וייסמן ושותפיו, מהיחידה לתזונה קלינית במרכז הרפואי סוראסקי בתל-אביב, כותבים כי מתן תוספי סידן הינה גישה מוכרת להשגת צריכת סידן הולמת. כעת הם ביקשו לבחון במסגרת מחקר סמוי ואקראי את הזמינות הביולוגית של תוסף סידן אמורפי (ACC) אל מול תוספי סידן גבישיים המוכרים לנו כ-CCC , באמצעות טכניקת איזוטופ יציב כפול.

המחקר נערך ביחידה לתזונה קלינית במרכז הרפואי סוראסקי בתל אביב וכלל 15 נשים בשלב מוקדם לאחר-מנופאוזה, בגילאי 54.9 שנים, ללא מחלות רקע משמעותיות או מחלת עצם מטבולית מג’ורית, צריכת סידן מופרזת או חסר ויטמין D.

לאחר מתן ארוחת בוקר סטנדרטית ניתנו קפסולות CCC או ACC, שהכילו 192 מ”ג סידן אלמנטלי מסומן עם 44Ca, במרווחים של לפחות שלושה שבועות. לאחר נטילת הקפסולות, ניתן CaCl2 מסומן 42Ca דרך הוריד בכל מקרה.

החוקרים חישבו את ספיגת הסידן היחסית של הסידן האמורפי ACC והסידן הגבישי CCC על-בסיס איסוף שתן במהלך 24 שעות לאחר מתן סידן. מהתוצאות עלה כי ספיגת הסידן היחסית של הסידן האמורפי ACC הייתה גבוהה כפליים, בממוצע, בהשוואה לזו של הסידן הגבישי CCC.

הספיגה המוגברת של ACC סידן קרבונט אמורפי סינתטי יציב עשויה לשמש כאמצעי יעיל יותר למתן תוספי סידן.

החוקרים קוראים להשלים מחקרים נוספים להערכת היעילות של ACC סינתטי יציב במניעת אובדן עצם על-רקע מנופאוזה, וכן לבחון את פוטנציאל הטיפול במצבים המלווים בהפרעה בספיגת סידן.

Journal of Bone and Mineral Research, Vol. 29, No. 10, October 2014, pp 22032209

תגובות רוצה להצטרף לדיון?

אין תגובות עדיין. היה הראשון להגיב!

מאמרים

מחלת כבד שומני מטבולי כגורם סיכון למחלת כליה כרונית

מחלת כבד שומני מטבולי כגורם סיכון למחלת כליה כרונית

מקור: Biomedicines
ד"ר דוד טובבין
ד"ר דוד טובבין
אין תגובות|10/12/2025

לשתי המחלות מאפיינים משותפים רבים וביניהם שכיחות גבוהה, גורמי סיכון, מחלות נלוות וסיבוכים כמו השמנה, יתר לחץ דם, סכרת, דיסליפידמיה ומחלת לב וכלי דם וכן הסכנה שבהתפתחות לכדי מחלה סופנית

דעת המומחים לאנדוקרינולוגיה והמלצות האיגוד לרפואת המתבגרים לגבי הטיפול בחסר בויטמין  D בילדים ובמתבגרים (CME)

דעת המומחים לאנדוקרינולוגיה והמלצות האיגוד לרפואת המתבגרים לגבי הטיפול בחסר בויטמין  D בילדים ובמתבגרים (CME)

מערכת האתר
מערכת האתר

חסר בויטמין D נפוץ מאוד בילדים ובמתבגרים באופן גלובלי. בגיל הילדות חסר זה יכול להוביל לרככת, לנכות ואף לתחלואה מסכנת חיים. בעשור השני לחיים מסת העצם גדלה משמעותית ולכן גיל ההתבגרות הינו תקופה קריטית לבריאות העצם בהמשך החיים. מעבר לכך, הידע לגבי השפעותיו הגופניות של ויטמין D שאינן קשורות בבריאות העצם הולך ומתרחב. קיימת חשיבות רבה להקפדה על ערכי ויטמין D תקינים בגיל הילדות וההתבגרות. מוצגות כאן יחד עמדת המומחים באנדוקרינולוגיה מהעיתון expert opinion of endocrinology and metabolism  ונייר העמדה של האיגוד לרפואת המתבגרים, שפורסם בעיתון לרפואת המתבגרים, כדי לסכם את ההמלצות הנוגעות לבירור ולטיפול בחסר בויטמין D בילדים ובמתבגרים.

צריכת מיצים מ-100% פירות ומשקל גופם של ילדים ומבוגרים (JAMA Pediatr)

צריכת מיצים מ-100% פירות ומשקל גופם של ילדים ומבוגרים (JAMA Pediatr)

ד"ר עדי זיו
ד"ר עדי זיו

ד”ר עדי זיו, עורך מדור ילדים, מביא אנליזה וסקירה סיסטמית שפורסמה לאחרונה ב-JAMA PEDIATRICS, ששמה לה למטרה לאחד את המידע הידוע לגבי צריכת מיצים המורכבים מ-100% פירות והבנת ההשפעה של צריכה זו על משקל הגוף בילדים ומבוגרים.

כניסת צוות רפואי

הכניסה לאתר מותרת אך ורק לצוות הרפואי

לקבלת קוד אימות לנייד ולמייל, יש למלא את כתובת המייל ואת מספר הטלפון שלך

עדיין לא נרשמת? באפשרותך לבצע רישום כאן