Osteoporosis

העליה בהיקף הטיפול בביספוספנטים בבריטניה מקבילה לירידה בשכיחות שברים (J Bone Miner Res)

הנחיות ה-NICE (National Institute for Health and Care Excellence) בנוגע לשימוש בביספוספנטים כמניעה שניונית של שברים אוסטיאופורוטיים בשנת 2005, בשילוב עם שיווק תכשיר גנרי של Alendronate זמן קצר לאחר מכן, הובילו לעליה חדה בהיקף השימוש בתרופות ממשפחת ביספוספנטים בבריטניה וויילס ובעקבות זאת לירידה בעלת משמעות קלינית בשיעור השברים בחולים לאחר שבר ירך, כך עולה מנתונים חדשים.

החוקרים ערכו את מחקר REFReSH וזיהו 10,873 משתתפים לאחר שבר ירך באנגליה וויילס בין אפריל 1999 ועד ספטמבר 2012. הם גם עקבו אחר דפוסי המרשם לטיפול באוסטיאופורוזיס בחולים לאחר שבר-ירך לאחר פרסום הנחיות NICE בינואר 2005 ובמהלך שלוש השנים הראשונות לאחר השקת התכשיר הגנרי של Alendronate.

פרסום ההנחיות ושיווק התכשיר הגנרי הוגדרו כהתערבות במחקר ושיעורי שברים ומרשם לטיפול תועדו לפני ואחרי התחלת תקופת ההתערבות.

בסיכומו של דבר, החוקרים מדווחים על עליה של 17.2% בשימוש בתרופות לטיפול באוסטיאופורוזיס בתוך שנה לאחר שבר הירך הראשוני, לאורך שלוש שנות המעקב הראשונות מפרסום ההנחיות. העליה הנ”ל מייצגת עליה יחסית של 79% בהשוואה לשיעור שתועד בתקופה שטרם ההתערבות.

היארעות שברים מג’וריים נוספים, שהוגדרו כשברי ירך, אגן, הומרוס פרוקסימאלי, צלעות, עמוד שדרה, או שורש כף יד/אמה, לפני ההתערבות הייתה יציבה ועמדה על 6.3%. לאחר ההתערבות תועדה מגמת ירידה משמעותית של 0.19%- לכל שישה חודשים. מגמה זו תורגמה לירידה יחסית של 14% בסיכון לשבר חוזר במהלך תקופה של שלוש שנים לאחר התחלת תקופת  ההתערבות.

מגמה דומה תועדה עבור התפתחות שבר ירך נוסף. בתחילה, שיעור שברי ירך היה יציב סביב 3.8% לפני ההתערבות. לאחר ההתערובת, תועדה מגמת ירידה בשיעורי שבר ירך של 0.17%- לכל שישה חודשים, שתורגמה לירידה של 22% בשברי ירך במהלך תקופה של שלוש שנים.

החוקרים מזהירים כי למרות הירידה המתוארת בשכיחות שברים, הם לא הצליחו לקבוע אם העליה בשיעורי המרשם לטיפול כנגד אוסטיאופורוזיס הובילה לירידה בהיארעות שברים נוספים.

J Bone Miner Res. Published online July 6, 2016

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה