Osteoporosis

סידן פחמתי אמורפי מסייע במניעת אובדן עצם על-רקע אוסטיאופורוזיס (Health)

אישה בגיל המעבר


במאמר שפורסם בכתב העת Health, מדווח צוות חוקרים מישראל על ממצאי מחקר חדש, מהם עולה תועלת אפשרית לטיפול בתוספי סידן פחמתי אמורפי טבעי, ובהיקף גדול יותר, סידן פחמתי אמורפי סינתטי, במניעת מחלות עצם מטבוליות ואוסטיאופורוזיס.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי אין תיאורים קודמים של התועלת של תוספי סידן בשמירה על מסת העצם או הפחתת הסיכון לשברים. סרטן כחול מתבסס בעיקר על סידן פחמתי אמורפי (ACC או Amorphous Calcium Carbonate), צורה לא-יציבה של סידן פחמתי, כמינראל העיקרי בשלד ובאיברי אגירה זמניים. בהשראת מודל סרטן הכחול, החוקרים הוכיחו בעבר זמינות ביולוגית גבוהה יותר של סידן בחולדות להן ניתן סידן פחמתי אמורפי סינתטי, בהשוואה למתן סידן פחמתי גבישי.

במחקר הנוכחי השוו החוקרים את ההשפעות של סידן פחמתי אמורפי טבעי או סינתטי אל מול השפעות סידן גבישי וסידן-ציטרט במודל למניעת אובדן עצם. החולדות עברו טיפול דמה או ניתוח לכריתת שחלות ולאחר מכן קיבלו תוספי תזונה עם 0.5% סידן מכל מקור, לאורך 12 שבועות.

מבדיקות מיקרו-טומוגרפיה ממוחשבת והערכות היסטומורפומטריות עלה כי מתן סידן פחמתי אמורפי, ממקור טבעי או סינתטי, הביא למניעת אובדן עצם, כפי שבא לידי ביטוי במדדים מורפומטריים גבוהים יותר, בהשוואה לחולדות שטופלו בסידן פחמתי גבישי או בסידן-ציטרט.

בהשוואה למתן סידן פחמתי גבישי או סידן-ציטרט, הן סידן פחמתי אמורפי ממקור טבעי והן זה ממקור סינתטי הביאו ליצירת עצם בעצם השוקה הספוגית, כפי שהוכח בבדיקות היסטומורפומטריות דינאמיות. רמות DPD (Deoxypyridinoline) בשתן הצביעו על השפעה נוגדת-ספיגה של סידן פחמתי אמורפי, שהיה גם הטיפול היחיד שהוביל לעליה משמעותית בחוזק המכאני של החוליות, כפי שנקבע לפי בדיקות ההדמיה.

החוקרים כותבים כי למיטב ידיעתם, מעולם לא דווח על מניעת אובדן עצם בהיקף זה עם מתן תוספי סידן. מהממצאים עולה תועלת אפשרית לתוספי סידן פחמתי אמורפי טבעי וסינתטי למניעת הפרעות עצם מטבוליות ואוסטיאופורוזיס.

Health, Vol 5, No. 7B, July 2013

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה