Osteoporosis

חשיבות בריאות העצם בחולים עם מחלות ממאירות (Osteoporos Int.)

בנייר עמדה חדש מטעם ה-IOF (International Osteoporosis Foundation) מקווים המומחים להגדיל את תשומת הלב למחלות עצם על-רקע מחלות ממאירות. לדבריהם, ממאירות עשויה להביא לשינוי בבריאות העצם בחלק גדול מהחולים, בין אם באופן ישיר ע”י התפשטות רקמה סרטנית לעצם (גרורות לעצם) או בעקבות אוסטיאופורוזיס בשל הטיפול התרופתי נגד הממאירות.

בנייר העמדה טוענים המומחים כי יש להקדיש תשומת לב לבריאות העצם, בעיקר בחולים בהם צפויה עליה בשיעורי ההישרדות לאור התקדמות משטרי טיפול כנגד מחלות ממאירות, במטרה למנוע שינויים באיכות החיים של חולים עם הפוגה מוצלחת בתהליכים הממאירים.

בדו”ח סוקרים החוקרים את האפידמיולוגיה והפתופיזיולוגיה של מחלת עצם על-רקע מחלות ממאירות, מספקים נתונים נוספים אודות מניעת שברים בחולי סרטן ומסכמים את ההמלצות העיקריות מאיגודים מובילים, כולל ה-ASCO (American Society of Clinical Oncology), במטרה לסייע בהנחיית תהליכי קבלת החלטות וצעדים מבוססי-ראיות למניעת סיבוכים הקשורים בשלד ואובדן עצם.

בשנת 2011 פורסם עדכון מטעם ה-ASCO בנוגע לתכשירים המשפיעים על העצם בחולים עם ממאירות גרורתית של השד.

בדו”ח ה-IOF מסכמים המומחים את ההמלצות הארציות והבינלאומיות לטיפול במחלת עצם בחולות עם סרטן שד, מייאלומה נפוצה וסרטן ערמונית ומפרטים את הגישות המוצעות להערכה ומעקב אחר בריאות העצם.

מאחר וחולים עם מחלות ממאירות שורדים לאורך פרקי זמן ארוכים יותר, מחלת עצמות על-רקע ממאירות והטיפול בממאירות מהווים חלק חשוב במצב הרפואי של החולים ונדרשת התייחסות הולמת.

בגברים עם סרטן ערמונית קיים סיכון גבוה במיוחד לאוסטיאופורוזיס ושברים, כאשר גם טיפול ADT (Androgen Deprivation Therapy) תורם לכך. חולים אלו יכולים לאבד 3-5.6% מצפיפות המינראלים של העצם במהלך השנה הראשונה לטיפול בלבד.

ההמלצות להערכה וטיפול של חולים העוברים התערבויות המשפיעות על העצם הן מכוונות מאוד לסוג הממאירות ותלויות בשאלה אם ישנן גרורות לעצמות ואם אובדן העצם נובע מהטיפול שניתן. סקירה זו של ה-IOF מספקת לרופאים הבנה מלאה של השיקולים המרכזיים ושמה דגש על ההמלצות של איגודים מקצועיים בתחום.

Osteoporos Int. Published online October 22, 2013

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה