Osteoporosis

מחלוקת מתמשכת בנוגע לטיפול באוסטיאופורוזיס בחולים עם מחלת כליות כרונית (מתוך הכנס השנתי מטעם ה-ASBMR)

הטענה כי מומלץ טיפול בתרופות לאוסטיאופורוזיס למניעת שברים בחולים עם מחלת כליות כרונית זכתה לתמיכה של כ-75% מהמשתתפים בדיון בנושא שנערך במהלך הכנס השנתי מטעם ה-American Society of Bone and Mineral Research.

עם זאת, מומחים שטענו לשימוש מוגבל יותר בתרופות אלו ושכנעו חלק גדול יותר מהמשתתפים לעבור לצד שלהם כפי שחושב לפי הצבעה אלקטרונית בתחילת ובתום הדיון מומחים מסקוטלנד זכו בדיון ובפרס שניתן במסגרת הכנס.

לדברי המומחים מסקוטלנד, העובדה היא שאין עדויות לפיהן בחולים עם קצב סינון גלומרולארי נמוך מ-50 יש טיפול כלשהו העשוי להפחית את ההיארעות של שברי ירך, שברים שאינם בירך או שברים שאינם בחוליות, או אף שברי חוליות קליניים.

מהצד הנגדי בדיון ניצבו מומחים מטורונטו, שטענו כי שברים נפוצים מאוד בחולים עם מחלת כליות כרונית וכרופאים, יש להבין כי השורה התחתונה היא הטיפול בחולים. ישנם נתונים רבים מהם עולה כי התרופות הללו בטוחות ויעילות בטיפול בחולים עם מחלת כליות כרונית ואוסטיאופורוזיס.

אוסטיאופורוזיס עדיין הינה הסיבה הנפוצה ביותר לשברים בחולים עם מחלת כליות כרונית

החוקרים מטורונטו הסבירו כי למרות שחלק גדול מהשברים בחולים עם מחלת כליות כרונית מיוחסים לפגיעה בעצמות על רקע מחלת הכליות, העשויה לסבך את הערכת החולים, וכי ישנם מספר טריגרים אחרים, הם מדגישים כי הסיבה הנפוצה ביותר לשברים בכל שלבי מחלת כליות כרונית הינה עדיין אוסטיאופורוזיס ולכן ישנה אפשרות לטיפול למניעת שברים.

המומחים הציגו מטה-אנליזה שהדגימה מדדי צפיפות מינראלים של העצם הנמוכים משמעותית בחולי דיאליזה עם מחלת כליות כרונית בשלב 5 עם שברים, בהשוואה לאלו ללא שברים. במידה והשבר נובע מאוסטיאופורוזיס, סביר להניח כי יש לטפל בחולים אלו במידה וסובלים מאוסטיאופורוזיס.

ובעוד שתרופות לאוסטיאופורוזיס, כולל Alendronate, Ibandronate ו-Risedronate, אינן מומלצות ע”י ה-FDA לטיפול בחולים עם הפרעה בפינוי קריאטינין, ו-Zoledronic Acid אסורה בחולים אלו, המומחים טוענים כי המלצות אלו מבוססות על נתונים מוגבלים. המלצות ה-FDA מבוססות על מחקרים להערכת רעילות כלייתית בחולדות עם מינונים גבוהים, וכן חסרים נתונים מחולים עם מחלת כליות כרונית בדרגה 4 או 5.

המומחים גם פירטו על מספר מחקרים שהדגימו ירידה בשברים, שיפור בצפיפות המינראלים של העצם, ונתוני בטיחות חיוביים עד שלוש שנים אודות תרופות אלו בחולים עם מחלת כליות כרונית עד שלב 4.

הם מוסיפים כי הטיפולים Raloxifene (אוויסטה), Denosumab (פרוליה) ו-PTH אינם נושאים אזהרות או התוויות נגד מטעם ה-FDA לשימוש זה.

ישנם מחקרי פוסט-הוק רבים התומכים בטיפול באוסטיאופורוזיס בחולים עם מחלת כליות כרונית. Alendronate, Risedronate, Raloxifene ו-Denosumab עשויים לשמש בחולים עם מחלת כליות כרונית בשלב 4, למשך לפחות שלוש שנים, ו-PTJ עד מחלה בשלב 3 למשך לפחות שנה וחצי.

באשר למחלת כליות כרונית בדרגה 5, המומחים מודים כי אין נתונים ממחקרים קליניים לטיפול באוסטיאופורוזיס, אך טוענים כי עובדה זו לא מנעה טיפול בחלק גדול ממחלות אחרות.

טיעון כנגד: אפשרויות הטיפול בחולי אוסטיאופורוזיס עם מחלת כליות כרונית

המומחים מסקוטלנד טענו כי חולים עם מחלת כליות כרונית נפרדים מחולים עם אוסטיאופורוזיס בלבד. האמת היא שידוע כי מדובר באוכלוסיית חולים שונה, החל מהבדלים באופן ניהול משק הסידן והזרחן ומבנה השלד ועד פרופיל התחלואה והתמותה המטריד באוכלוסיה זו.

בנוסף, חסרים נתונים אודות שברים בחולים עם מחלת כליות כרונית וניתוחי פוסט-הוק אינם מספקים. כל המחקרים להערכת אפשרויות טיפול לא כללו חולים עם ערכי PTH מוגברים, ובאופן כללי, העלו יותר שאלות מתשובות.

סוגיה חשובה נוספת נוגעת לאופן סיווג שלב מחלת כליות כרונית בחלק גדול מהמחקרים. חלק גדול השתמשו במשוואת Cockroft-Gault, אך השימוש בנוסחת MDRD (Modification of Diet in Renal Disease) עשויה להוביל לתוצאות שונות משמעותית. דרגת מחלת כליות כרונית בה שברים מופיעים תלויה מאוד באופן חישוב התפקוד הכלייתי, לפי נוסחת Cockroft-Gault או MDRD.

לסיום, תופעות לוואי של תרופות לטיפול באוסטיאופורוזיס בחולים עם מחלת כליות כרונית כוללים שברים לא-טיפוסיים בירך עם טיפול ב-Denosumab או ביספוספנטים וסיכון להיפרקלצמיה עם Denosumab, ועד סיכון לנזק כלייתי חד או תסמונת נפריטית עם Alendronate.

מתוך הכנס השנתי מטעם ה-American Society for Bone and Mineral Research

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • מה בין צריכת סיבים תזונתיים ובין הסיכון להיפרקלמיה בחולים תחת המודיאליזה? (J Ren Nutr)

    מה בין צריכת סיבים תזונתיים ובין הסיכון להיפרקלמיה בחולים תחת המודיאליזה? (J Ren Nutr)

    מנתונים שפורסמו בכתב העת Journal of Renal Nutrition עולה קשר אפשרי בין צריכת סיבים תזונתיים ובין הסיכון להיפרקלמיה בחולים תחת טיפול המודיאליזה, כאשר צריכה יומית של מעל 15.33 גרם לוותה בירידה אפשרית בסיכון להפרעה האלקטרוליטרית. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי היפרקלמיה הינה בעיה נפוצה בחולים תחת טיפולי המודיאליזה. בעשורים האחרונים, צריכה מופרזת של מזונות עתירי […]

  • סיכויי הישרדות נמוכים יותר בחולים עם אבחנה של סוכרת בעת אבחנת אובדן שתל כליה (Clin Kidney J)

    סיכויי הישרדות נמוכים יותר בחולים עם אבחנה של סוכרת בעת אבחנת אובדן שתל כליה (Clin Kidney J)

    בחולים עם אבחנה של סוכרת בזמן אובדן שתל כליה ייתכנו סיכויי הישרדות נמוכים יותר, בהשוואה לחולים ללא סוכרת, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Clinical Kidney Journal. בחולים המתחילים טיפולי דיאליזה, באלו עם סוכרת סיכון גבוה ב-40% לתמותה וסיכון גבוה ב-63% לתמותה קרדיווסקולארית, בהשוואה לאלו ללא סוכרת. בקרב מושתלי כליה, באלו עם אבחנה […]

  • האם יש תועלת לאיזון אינטנסיבי של רמות הסוכר בדם במבוגרים במצב קשה? (NEJM Evidence)

    האם יש תועלת לאיזון אינטנסיבי של רמות הסוכר בדם במבוגרים במצב קשה? (NEJM Evidence)

    איזון אינטנסיבי של רמות הסוכר בדם אינו מפחית את הסיכון לתמותה בחולים במצב קריטי, בהשוואה לאיזון קונבנציונאלי של רמות הסוכר בדם. מנגד, מהנתונים שפורסמו בכתב העת NEJM Evidence עולה כי איזון הדוק של משק הסוכר מעלה פי שלוש את הסיכון להיפוגליקמיה חמורה. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי לא ידוע אם איזון הדוק של משק הסוכר […]

  • הופעת סוכרת בילדות מלווה בסיכון מוגבר להפרעות פסיכיאטריות בגיל מבוגר (Nat Mental Health)

    הופעת סוכרת בילדות מלווה בסיכון מוגבר להפרעות פסיכיאטריות בגיל מבוגר (Nat Mental Health)

    במאמר שפורסם בכתב העת Nature Mental Health מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי בחולים המפתחים סוכרת מסוג 1 במהלך הילדות מצויים בסיכון מוגבר למספר הפרעות פסיכיאטריות בשלב מאוחר יותר בחייהם, כולל הפרעות חרדה ושימוש בחומרים. מחקרים קודמים הדגישו את הקשר בין הפרעות פסיכיאטריות ובין סוכרת במגוון קבוצות גיל, אך אלו כללו הגדרה […]

  • נתוני עולם אמיתי תומכים בתועלת של בדיקות סקר לאוסטיאופורוזיס בנשים מבוגרות (Bone)

    נתוני עולם אמיתי תומכים בתועלת של בדיקות סקר לאוסטיאופורוזיס בנשים מבוגרות (Bone)

    במאמר שפורסם בכתב העת Bone מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר עולם-אמיתי התומכות בתועלת של בדיקות סקר לאוסטיאופורוזיס של נשים מבוגרות והפניית אלו עם אבחנה של אוסטיאופורוזיס, עם עליה משמעותית בשיעורי הטיפול והפחתת הסיכון לשברים. מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון את שיעורי הטיפול והסיכון לשברים בנשים מבוגרות במחקר מבוסס-אוכלוסייה בו נשים עם אבחנה של אוסטיאופורוזיס הופנו […]

  • חולים עם מחלת כליות בשלב סופני בסיכון מוגבר להיפוגליקמיה (J Ren Nutr)

    חולים עם מחלת כליות בשלב סופני בסיכון מוגבר להיפוגליקמיה (J Ren Nutr)

    בחולים עם מחלת כליות בשלב סופני ייתכן סיכון מוגבר להיפוגליקמיה, עם שיעור גבוה במיוחד בצעירים, שחורים ונשים, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Journal of Renal Nutrition. במשך שנים רבות, הסברה הייתה כי לכליה השפעה מינימאלית בלבד על משק הסוכר בדם. מחקרים מאוחר יותר הראו כי הכליה יכולה לתרום לעליה בריכוזי סוכר בדם […]

  • מה בין ריכוזי ויטמין D בדם ובין פיברוזיס כבדי בחולים עם סוכרת? (Acta Diabetol)

    מה בין ריכוזי ויטמין D בדם ובין פיברוזיס כבדי בחולים עם סוכרת? (Acta Diabetol)

    במאמר שפורסם בכתב העת Acta Diabetologica מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי ריכוז ויטמין D גבוה בדם עשוי להשפיע לטובה על בריאות הכבד בחולים עם סוכרת ופיברוזיס כבדי. ברקע למחקר החוקרים מסבירים כי פיברוזיס כבדי הינו סיבוך נפוץ בקרב חולים עם סוכרת. מחקרים קודמים רמזו לקשר בין ויטמין D ובין פיברוזיס כבדי, […]

  • ריכוז פלסמינוגן בשתן עשוי לסייע בחיזוי הסיכון להתקדמות למחלת כליות בשלב סופני (Am J Kid Dis)

    ריכוז פלסמינוגן בשתן עשוי לסייע בחיזוי הסיכון להתקדמות למחלת כליות בשלב סופני (Am J Kid Dis)

    ריכוז פלסמינוגן בשתן והיחס בין הריכוז הנמדד והצפוי קשורים באופן בלתי-תלוי עם הסיכון להתקדמות למחלת כליות בשלב סופני, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת American Journal of Kidney Disease. ברקע למחקר החוקרים מסבירים כי הפרעות גלומרולאריות, בין אם ראשוניות או שניוניות, מהוות גורם מוביל למחלת כליות בשלב סופני ברחבי העולם וגורם חשוב לתחלואה […]

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה