Osteoporosis

הפוטנציאל האבחוני של בדיקת CT לאוסטאופורוזיס (Annals of Internal Medicine)

ממצאים  מבדיקות CT, (computed tomography ) לאיזור הבטן יכולים לשמש ככלי לזיהוי וסינון מטופלים עבור אוסטאופורוזיס, כך לפי ממצאי מחקר חדש שפורסם בשבוע שעבר ב- Annals of Internal Medicine..

ברקע למחקר כותבים החוקרים כי אוסטאופורוזיס שכיחה למדי, אך מאובחנת בחסר.

מטרתם היתה להשוות את ההערכה של צפיפות העצם (BMD, bone mineral density) באמצעות טומוגרופיה ממוחשבת (CT) המבוצעת בשל תלונות וסימנים קליניים אחרים, לעומת ההערכה העולה מ- dual-energy x-ray absorptiometry ( או DXA), כדרך לזיהוי של אוסטאופורוזיס.

בדיקת DXA לירך ולעמוד השדרה המותני נחשבת לאמינה ביותר לזיהוי של אוסטאופורוזיס. עם זאת, בארצות הברית, כמעט חצי מהנשים עם Medicare לא עברו מעולם בדיקות של צפיפות העצם . החוקרים כותבים כי מידע אודות צפיפות העצם יכול להתקבל באופן פוטנציאלי בסריקות CT שנערכו בשל תלונות קליניות אחרות, בלא צורך בהשקעה כספית נוספת ובזבוז תורים, שימוש נוסף בציוד הרפואי וזמנם של הרופאים ושל החולים או חשיפה לקרינה נוספת. זאת ועוד, המידע יכול להיות מושג בצורה רטרוספקטיבית. לכן, ניתן בדרך זו להרחיב את הסריקות לאוסטאופורוזיס באוכלוסיה.

כדי לבחון את הפוטנציאל האבחוני של בדיקות CT לאוסטאופורוזיס , בדקו החוקרים למעלה מ-1800 מבוגרים שעברו הן בדיקות CT  והן DXA בטווח של כחצי שנה זו מזו בשנים שבין 1999 ל-2009.  נמצא כי כמחצית מהנבדקים שבדיקת ה-CT בהם הראתה עדות לשברי דחיסה אוסטאופורוטיים בחוליות, נמצאו דווקא בטווח התקין של צפיפות העצם על פי ממצאי בדיקת ה-DXA. החוקרים כותבים, כי בין 119 המטופלים בהם נמצאה עדות לשבר בינוני עד חמור בחוליות, למעלה מ-50% קיבלו ציון T לא אוסטאופורוטי (תוצאות DXA false-negative ) .  

נמצא גם כי סף של CT-attenuation של 160 HU  או פחות ברמת ה-L1 נקשר עם 90% רגישות, וסף של 110 HU נקשר עם יותר מ-90% ספציפיות לאבחנה בין אוסטאופורוזיס, אוסטיאופניה וצפיפות עצם נורמלית. ערכים מנבאים חיוביים לאוסטאופורזיס היו לפחות 68% בסף L1 CT-attenuation של פחות מ-100 HU. בסף גבוה מ- 200UH, ערכי ניבוי שליליים היו גבוהים אף יותר, ב-99%. תפקוד דומה נמצא בכל רמות עמוד השדרה, והשימוש בחומר ניגוד דרך הוריד לא היה בעל השפעה משמעותית על התוצאות.


החוקרים מסכמים כי בדיקת CT לאזור הבטן שבוצעה בשל הנחיות קליניות אחרות, הכוללת את עמוד השדרה המותני, יכולה לסייע בזיהוי של מטופלים עם  אוסטאופורוזיס (או צפיפות עצם נורמלית), ללא עלות נוספת או צורך בחשיפת המטופל לקרינה נוספת.

לכתבה במדסקייפ

לתקציר המחקר

Ann Intern Med. 2013;158:588-595.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה