Osteoporosis

הגברת הפעילות הגופנית במסגרת לימודים משפיעה לטובה על בריאות העצם (מתוך הכנס השנתי של ASBMR)

מתוצאות מחקר חדש שהוצגו בכנס השנתי של American Society for Bone and Mineral Research עולה כי הגברת הפעילות הגופנית של ילדים במסגרת לימודים מלווה בשיפור בבריאות העצם ועשויה למנוע מגפה של שברי ירך ושברים אחרים, הנפוצה כיום במבוגרים.

במסגרת המחקר בקרב ילדים נחשפו לשיעורי פעילות גופנית במשך 200 דקות בשבוע, במסגרת בית הספר, חלה עליה משמעותית במסת העצם ושיפור במבנה העצם, בהשוואה לילדים שנחשפו לשיעורים אלו במשך 60 דקות בשבוע. החוקרים מציינים כי לא נמצא קשר בין עצימות מוגברת של פעילות הגופנית ובין עליה בשכיחות שברים.

לדברי החוקרים, מחקרים קודמים להערכת התערבויות בנושא פעילות גופנית בילדים היו מוגבלים ל-24 חודשים. ממחקרים אלו עולה כי הגברת משך הפעילות הגופנית תוביל לעליה בשכיחות החבלות, וכתוצאה מכך, לעליה בשכיחות שברים. כעת ביקשו החוקרים לבחון שוב את הנושא, לכן ערכו מחקר מבוסס-אוכלוסיה במשך חמש שנים.

מדגם המחקר כלל 2395 ילדים, בגילאי 7-9 שנים, שחולקו באקראי להדרכה בנוגע לפעילות גופנית במשך 40 דקות ביום, במסגרת בית הספר (לסך כולל של 200 דקות בשבוע), או לכמות הסטנדרטית של הדרכה בנוגע לפעילות גופנית (60 דקות בשבוע).

המחקר כלל 362 בנות ו-446 בנים בקבוצת ההתערבות (3152 שנות-אדם) ו-780 בנות ו-807 בנים בקבוצת הביקורת (6761 שנות-אדם).

החוקרים עקבו כל שנה אחר התפתחות השלד באמצעות בדיקת DEXA (Dual Energy X-ray Absorptiometry) ב-54 בנות ו-83 בנים בקבוצת ההתערבות ו-53 בנות ו-58 בנים בקבוצת הביקורת. הם גם תיעדו את השינוי במדדי BMD (Bone Mineral Density) בעמוד השדרה וצוואר הירך, ואת רוחב עצם הירך. מדידת האמה ועצם השוק נערכה בתום תקופת המחקר.

בקבוצת ההתערבות תועדו 20 שברים ל-1000 שנות-אדם, לעומת 18.5 שברים ל-1000 שנות-אדם בקבוצת הביקורת. בקרב ילדים בקבוצת ההתערבות חל שיפור גדול יותר משמעותית במדדי BMD בעמוד השדרה. בבנות, השיפור השנתי הממוצע במדדי BMD בעמוד השדרה עמד על 0.01 גרם לסמ”ר; בבנים, השינוי עמד על 0.006 גרם לסמ”ר.

בקרב בנות בקבוצת ההתערבות תועד שיפור גדול יותר בערכי BMD בצוואר הירך, בהשוואה לבנות בקבוצת הביקורת. העלייה ברוחב עצם הירך הייתה גדולה יותר בבנות בקבוצת ההתערבות (0.3 מ”מ) ובבנים בקבוצת ההתערבות (0.1 מ”מ) בהשוואה לבנות ובנים בקבוצת הביקורת.

בתום חמש שנות המחקר, בבנות בקבוצת ההתערבות שטח אמצע הרדיוס היה גדול יותר משמעותית (11 ממ”ר) בהשוואה לבנות בקבוצת הביקורת. בבנות אלו גם תכולת המינראלים בעצם הקורטיקאלית של השוק הייתה גדולה יותר משמעותית (0.2 גרם), וכך גם שטח אמצע הטיביה (17 ממ”ר) ושטח החלק הקורטיקאלי של אמצע הטיביה (17 ממ”ר).

בקרב בנים בקבוצת ההתערבות שטח אמצע עצם הרדיוס היה גדול יותר (7 ממ”ר), בהשוואה לבנים בקבוצת הביקורת.

החוקרים כותבים כי בטווח הארוך, הגברת תוכניות הדרכה בנושא פעילות גופנית בבתי ספר, עשויה להשפיע לטובה בגיל מבוגר. לדבריהם, ניתן להתחיל בבטחה בהתערבויות אלו, והן עשויות להשפיע לטובה על השלד, בעיקר בכל הנוגע למניעת שברים בגיל מבוגר.

American Society for Bone and Mineral Research () 2010 Annual Meeting

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה