Osteoporosis

הנחיות חדשות לטיפול בלחץ ספינאלי על-רקע אוסטאופורוזיס (מתוך הנחיות AAOS)

איגוד ה-AAOS (American Academy of Orthopaedic Surgeons) פרסם הנחיות חדשות לטיפול בלחץ ספינאלי סימפטומאטי על-רקע אוסטאופורוזיס; ההנחיות כוללות המלצה כנגד ורטרוברפלסטיה לטיפול בשברי דחיסה של עמוד השדרה.

לדברי המומחים, חשוב להבין כי פאנל המומחים ניסח את ההנחיות בצורה אובייקטיבית, וכולם הסכימו כי יש לבסס את הטיפול על עדויות ולא על מידע אנקדוטאלי. מהמחקרים שנערכו עד כה עולה כי יש עדויות חזקות מאוד בדרגה 1, לפיהן ורטברופלסטיה אינה מספקת את התועלת שסברו שניתן לייחס לה.

צוות המומחים פיתח הנחיות קליניות מבוססות-עובדות במשך מספר שנים. ההנחיות התבססו על חיפוש נרחב בספרות הרפואית וסקירה סיסטמית של המחקרים העדכניים, המידע הקליני והדרכים המקובלות לאבחנה ו/או טיפול.

סקירת הנתונים החלה בשלב מוקדם במהלך שנת 2008.

בארה”ב, ההיארעות השנתית של שברי חוליות חדשים נעה סביב 750,000 מקרים, כאשר העלות המשוערת בשנת 2005 עמדה על כ-17 מיליארד דולרים.. בנוסף לניתוח, אפשרויות טיפול נוספות שנבחנו ע”י המומחים כללו טיפול תרופתי וחסמים עצביים שנועדו להקל על הכאב עקב שברי עמוד שדרה.

ורטברופלסטיה מבוצעת לרוב בנשים בגיל 65 עם עדות לאוסטיאופורוזיס וכאב על-רקע שברי דחיסה של חוליות עמוד השדרה.

בשני מחקרים אקראיים-מבוקרים שערכו השוואה בין ורטברופלסטיה ובין טיפול-דמה, לא תועד הבדל מובהק סטטיסטית בין שתי הפרוצדורות מבחינת ההקלה בכאב. למרות שעלתה ביקורת כנגד מחקרים אלו, המומחים סיכמו כי העדויות אינן תומכות בביקורות אלו.

מחקרים קודמים תמכו בתועלת של ורטברופלסטיה, אולם צוות המומחים לא מצאו כל יתרון לפרוצדורה הכירורגית, בהשוואה לפלסבו. עם זאת, אין חשש מפני סיבוכים באלו שכבר עברו את הניתוח, שכן לא תועד על תופעות לוואי שליליות בסופו של דבר.

המלצות ספציפיות

המלצות ספציפיות לטיפול בלחץ ספינאלי סימפטומאטי על-רקע אוסטיאופורוזיס כוללות:


  • חולים ללא חסר נוירולוגי עם עדות הדמייתית לשבר דחיסה אוסטיאופורטי של עמוד השדרה וכן סימנים ותסמינים קליניים המצביעים על נזק חריף (0-5 ימים לאחר אירוע ידוע או הופעת התסמינים) יטופלו בקלציטונין למשך ארבעה שבועות (חוזק ההמלצה: בינוני).

  • חולים עם עדות הדמייתית לשבר דחיסה אוסטיאופורטי של עמוד השדרה וסימנים ותסמינים קליניים תואמים, האפשרות למניעת שברים סימפטומאטים נוספים כוללות Ibandronate ו-Strontium Ranelate (פרוטלוס) (חוזק העדויות: חלש).

  • חולים ללא חסר נוירולוגי הפונים עם עדות הדמייתית לשבר דחיסה אוסטיאופורטי של עמוד השדרה וסימנים ותסמינים קליניים תואמים, צוות המומחים לא יכול להמליץ בעד או נגד מנוחה במיטה, רפואה משלימה ואלטרנטיבית, או אופיואידים/משככי כאבים (חוזק העדויות: לא חד-משמעי).

  • חסימת שורש עצב L2 הינה אפשרות טיפול בחולים ללא חסר נוירולוגי, המתקבלים עם שבר דחיסה אוסטיאופורטי של החוליות בגובה L3 או L4 בהדמיה, עם סימנים ותסמינים קליניים המצביעים על נזק חריף (חוזק העדויות: חלש).

  • בחולים ללא חסר נוירולוגי המתקבלים עם שבר דחיסה אוסטיאופורטי של החוליות בבדיקת הדמיה, עם סימנים ותסמינים קליניים תואמים, צוות המומחים לא יכל להמליץ בעד או נגד טיפול במחוך (חוזק העדויות: לא חד-משמעי).

  • צוות המומחים לא יכלו להמליץ בעד או נגד תכנית פעילות גופנית תחת- השגחה או ללא-השגחה בחולים ללא חסר נוירולוגי, הפונים בשל שבר דחיסה אוסטיאופורוטי של עמוד השדרה בבדיקת הדמיה עם סימנים ותסמינים קליניים תומכים (חוזק העדויות: לא חד-משמעי).

  • צוות המומחים לא יכלו להמליץ בעד או נגד גירוי חשמלי בחולים ללא חסר נוירולוגי עם שבר דחיסה אוסטיאופורוטי של חוליות עמוד השדרה בבדיקת הדמייה, עם סימנים ותסמינים קליניים תומכים (חוזק העדויות: לא חד-משמעי).

  • ההנחיות הקליניות ממליצות כנגד ורטברופלסטיה לטיפול בחולים ללא חסר נוירולוגי, המתקבלים עם עדות הדמייתית לשבר דחיסה אוסטיאופורוטי של עמוד השדרה, עם סימנים ותסמינים קליניים תומכים (חוזק העדויות: חזק).

  • עם זאת, קיפופלסטיה הינה אפשרות לטיפול בחולים ללא חסר נוירולוגי המתקבלים עם שבר דחיסה אוסטיאופורוטי של החוליות בבדיקת הדמייה, עם סימנים ותסמינים קליניים תומכים (חוזק העדויות: חלש).

  • צוות המומחים לא יכלו להמליץ בעד או נגד שיפור זווית הקיפוזיס בטיפול בחולים המתקבלים בשל שבר דחיסה אוסטיאופורוטי של החוליות בבדיקת הדמייה, עם סימנים ותסמינים קליניים תומכים (חוזק ההמלצה: לא חד-משמעי).

  • בחולים עם חסר נוירולוגי המתקבלים עם שבר דחיסה אוסטיאופורוטי של החוליות בבדיקת הדמיה ותסמינים או סימנים קליניים תומכים, צוות המומחים לא יכל להמליץ בעד או נגד טיפול ספציפי (חוזק העדויות: לא חד-משמעי).

למרות סיכום ההמלצות הנ”ל, ההחלטות לטיפול יתבססו על כלל הנסיבות בכל מקרה. טיפולים ופרוצדורות המתאימות לחולה הפרטני מתבססות על תקשורת הדדית בין החולה, הרופא ושאר אנשי הצוות.

AAOS Now. September 27, 2010

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה