Osteoporosis

הערכת תוצאות הטיפול ב- Strontium Ranelate כנגד אוסטיאופורוזיס (מתוך Rheumatol Int)

מתוצאות מחקר חדש עולה כי עם טיפול בתרופות המעודדות יצירת-עצם, דוגמת Strontium Ranelate (הושק לאחרונה בארץ תחת השם המסחרי Protelos), מספר החולים הנדרש לטיפול למניעת שברי ירך ושברי חוליות הינו הנמוך ביותר.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי אוסטיאופורוזיס לאחר-מנופאוזה היא מחלה כרונית הנובעת מאובדן מסת עצם, ומובילה לירידה בכוח העצם וסיכון מוגבר לשברים. הטיפולים התרופתיים הזמינים כיום כוללים טיפולים נוגדי-ספיגת עצם (ביספוספנטים ו-Raloxifene) וטיפולים המעודדים יצירת עצם (Strontium Ranelate ושני הורמוני פאראתירואיד שונים).

השוואה המבוססת על הערכת הירידה בסיכון היחסי לשברים עשויה להצביע על ירידה גבוהה בסיכון לשברים עם חלק מהטיפולים, עם זאת ייתכן כי מדובר בירידה מלאכותית. הערכת התגובה לטיפול על-בסיס הירידה האבסולוטית בסיכון (ARR Absolute Risk Reduction, ההבדל בין שיעור האירועים עם ובלי טיפול, במהלך תקופת זמן נתונה) ומספר החולים הנדרשים לטיפול (NNT Number Needed to Treat, מספר החולים בהם יש לטפל במסגרת זמן נתונה, בכדי למנוע אירוע אחד) מספקת הערכה מהימנה יותר.

החוקרים סקרו מחקרים מבוקרי-פלסבו, אקראיים, כפל-סמיות, כחלק מתהליכי האישור, במטרה לחשב את ערכי ARR ו-NNT לשברי ירך ושברי חוליות, במהלך שלוש שנים, להערכת הטיפולים התרופתיים כנגד אוסטיאופורוזיס הזמינים באירופה.

החוקרים כותבים כי על-בסיס גישה זו להערכת הממצאים עולה כי לכל הטיפולים הזמינים כנגד אוסטיאופורוזיס ערכי NNT מקובלים מבחינת יעילותם במניעת שברי חוליות, עם טווח שנע בין NNT=9 עם טיפול ב-Strontium Ranelate במינון 2 גרם ביום, במהלך שלוש שנים, עד ל-NNT=21 עם טיפול ב-Ibandronate במינון 2.5 מ”ג ביום. ערכי NNT למניעת שברי ירך הם גבוהים יותר, כצפוי לאור הסיכון המוגבר בחולים אלו, ונעים בין NNT=48 עם Strontium Ranelate במינון 2 גרם ביום, ל-NNT=91 עם ביספוספנטים.

על-בסיס הניתוח הסטטיסטי, נראה כי לתרופות המעודדות יצירת-עצם, דוגמת Strontium Ranelate , ערכי NNT הנמוכים ביותר למניעת שברי ירך ושברי חוליות.

החוקרים כותבים כי בעזרת הניתוח הסטטיסטי הנוכחי, הם הצליחו להוכיח כי טיפול תרופתי באוסטיאופורוזיס משתלם במניעת שברים, וכי משפחת התרופות למניעת ספיגת עצם אינה הומוגנית לחלוטין במונחי NNT.

Rheumatol Int Volume 30, Number 7 / May, 2010

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה