Osteoporosis

מהי היעילות הכלכלית של טיפול סלקטיבי בביספוספונטים בגברים המקבלים טיפול להפחתת אנדרוגן? (מתוך Annals of Internal Medicine)

מאת ד”ר בן פודה שקד

במחקר חדש אשר פורסם בגיליון מאי של ירחון Annals of Internal Medicine עולה כי בקרב גברים המקבלים טיפול להפחתת אנדרוגן (Androgen deprivation therapy, ADT) בשל סרטן ערמונית בסיכון גבוה, בדיקת צפיפות עצם (Bone mineral density, BMD) ולאחריה טיפול ב-Alendronate לאלו מהם שמראים עדות לאוסטיאופורוזיס הינה יעילה כלכלית על פי קריטריונים אמריקאיים.

החוקרים מסבירים כי טיפול להפחתת אנדרוגן מצוי בשימוש נרחב בקרב גברים הסובלים מסרטן מתקדם של הערמונית, לרבות כאלו עם סרטן מקומי מתקדם וכאלו עם סרטן ממוקם בסיכון גבוה. עם זאת, הטיפול קשור לדבריהם בירידות בצפיפות העצם ובעקבותיהן עלייה בסיכון להתפתחות אוסטיאופורוזיס ושברים. נכון להיום, לא קיימות הנחיות ביחס לטיפול בסיכון זה במטופלים אלו, ואולם ההמלצות כוללות טיפול שגרתי בתכשירים נוגדי ספיגת העצם או ביצוע בדיקות סקר וטיפול באלו מהם המצויים בסיכון גבוה, אם כי שתי המלצות אלו אינן נסמכות ראיות, שכן המחקרים עליהם מבוססות כללו רק גברים בריאים, ולא קיים עדיין מידע ביחס ליעילותן הכלכלית.

לפיכך, ביקשו החוקרים במחקרם זה לבחון את היעילות הכלכלית של שתי התערבויות- האחת, טיפול בתכשיר Alendronate, והשנייה- ביצוע בדיקת צפיפות עצם וטיפול סלקטיבי באלו מהחולים שמראים אוסטיאופורוזיס, בהשוואה להיעדר טיפול פעיל כלשהו.

החוקרים מציינים כי העוקבה ההיפותטית למודל הנחקר הכילה גברים בגילאי 70 שנים ומעלה אשר סובלים מסרטן ערמונית מתקדם מקומית או ממוקם בסיכון גבוה, המתחילים קורס של טיפול להפחתת אנדרוגן לאחר הקרנות. ההנחה הייתה כי הגברים הינם ללא סיפור רקע של שברי fragility. נבנה מודל הבוחן את התקדמותם דרך מספר מצבים בריאותיים, תוך שימוש במדידות צפיפות העצם ובגיל על מנת לאמוד את הסיכון לשבר בעצם הירך על פי המידע שפורסם בספרות.

החוקרים מדווחים כי על פי המודל היעדר טיפול פעיל (משמע ללא ביצוע בדיקת צפיפות עצם וללא טיפול ב-Alendronate) היה מטבע הדברים האסטרטגיה הזולה ביותר ושימש כנקודת היחוס. לעומת זאת, שתי גישות הטיפול הפעיל שנבדקו הראו יעילות ויקרות יותר, ואולם אף אחת מהן לא הביאה לעליות ניכרות במדד ה-QALY. לדבריהם, בדיקת סקר (צפיפות עצם) ולאחריה טיפול ב-Alendronate בהתאם לתוצאות באלו שמראים אוסטיאופורוזיס הביאה לתוספת עלות של כ-178 דולר ועלייה של 0.0027 QALY’s. טיפול שגרתי ב-Alendronate הביא לתוספת עלות של 1,501 דולר ועלייה של 0.0084 QALY’s.

בין מגבלות המחקר מזכירים החוקרים את השימוש בבדיקת BMD כתוצא מתווך מאחר ואין עד כה ראיות לכך ש-Alendronate יעיל בהורדת הסיכון לשבר בעצם הירך בגברים המקבלים טיפול להפחתת אנדרוגן.

החוקרים מסכמים כי עבור קבוצת חולים זו, בדיקות צפיפות עצם ובעקבותיהן טיפול סלקטיבי ב-Alendronate לאותם חולים עם עדות לאוסטיאופורוזיס הייתה גישה יעילה כלכלית. לעומת זאת, טיפול לא-סלקטיבי בתכשיר זה היה יעיל כלכלית רק בגברים מבוגרים.

Annals of Internal Medicine 2010

לידיעה ב-NeLM

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה