Osteoporosis

risedronate מונע איבוד עצם בנשים ששרדו לאחר סרטן השד (מתוך J Clin Endocrinol Metab)

ממחקר חדש עולה, כי טיפול חד שבועי ב-risedronate מונע איבוד עצם בחולות סרטן שד, שעברו כימותרפיה.

לדברי החוקרים, מחקרים קודמים הראו אובדן עצם ושברים בנשים עם אל ווסת מוקדם מושרה כימותרפיה, אך מעט מחקרים בדקו מניעת איבוד עצם, הנגרם בעקבות כימותרפיה.

במסגרת המחקר, החוקרים בדקו את השפעות risedronate, 35 מ”ג פעם בשבוע, על צפיפות העצם ב-87 חולות סרטן השד עם אל ווסת מוקדם, שסיימו טיפול כימותרפי (עם או ללא tamoxifen או מעכבי ארומטאז).

נמצא, כי צפיפות העצם בעמוד השדרה עלתה ב-1.2% לאחר שנה של טיפול ב- risedronate, אך ירדה ב-0.9% בקבוצת הפלצבו. התוצאות היו דומות מבחינת צפיפות העצם בירך. בנוסף, נמצא כי צפיפות העצם נותרה יציבה ברדיוס הדיסטאלית ובכל הגוף בקרב נשים שטופלו ב- risedronate, אך שניהם ירדו בקבוצת הפלצבו.

התוצאות לא השתנו משמעותית בין נשים שנטלו tamoxifen ונשים שלא לקחו אותו, ותופעות הלוואי לא השתנו משמעותית בין קבוצת הטיפול ובין פלצבו. עם זאת, מרקרים של בניית וספיגת עצם ירדו משמעותית בקבוצת הטיפול בהשוואה לקבוצת הפלצבו.

החוקרים מציינים, כי תוצאות אלה הן בעלות השלכות קליניות חשובות לחולות סרטן השד, הנכנסות לרמיסיה לאחר טיפול אגרסיבי מוקדם. בשל ההישרדות ארוכת הטווח, הנשים נמצאות בסיכון לאובדן עצם ואוסטיאופורוזיס. לכן, שלמות השלד צריכה לעבור הערכה, ולהיחשב לחלק מהטיפול ארוך הטווח שלהן.

לדברי החוקרים, המחקר מספק הוכחה לכך שטיפול בביספוספונאט הינו יעיל במניעת איבוד עצם מושרה כימותרפיה.

הערת המערכת: לתוצאות המחקר חשיבות קלינית ומעשית רבה לאור העובדה ששיעור גדל והולך של מטופלות עם סרטן שד נוטלות מעכבי ארומטאז לאורך זמן, אשר אחת מתופעות הלוואי שלהם היא ירידה בצפיפות ואיכות העצם.

J Clin Endocrinol Metab 2007;92:42-43,131-136

לידיעה במדסקייפ

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה