Osteoporosis

רמות כולסטרול גבוהות שכיחות בנשים קשישות עם צפיפות עצם נמוכה (American Society for Bone and Mineral Research)

ממחקר שעקב אחר נתונים של 19 מליון נשים עולה כי נשים מבוגרות, הסובלות מאוסטופורוזיס, סובלות גם מרמת כולסטרול גבוהה.

הנתונים נאספו מ-National Health and Nutrition Examination Survey (NHANES III) והראו כי קיים קשר בין Osteopenia או Osteoporosis ובין רמות LDL גבוהות.

מנתוני המחקר עולה כי מעל 70% מהנשים בגיל 65 ומעלה, סבלו מצפיפות עצם נמוכה

(BMD). ב-73% מהנשים עם Osteopenia נרשמו רמות כולסטרול גבוהות מ-200 מ”ג לד”ל, ב-63% היו רמות LDL גבוהות מ-130 מ”ג לד”ל. גם בנשים הסובלות מאוסטופורוזיס נרשמו רמות כולסטרול גבוהות (63% מהנשים) ורמות LDL גבוהות (53%).

מבין הנשים עם מדדי BMD תקינים, ב-78% היו רמות כולסטרול גבוהות וב-61% היו רמות LDL גבוהות. למרות שבנשים עם צפיפות עצם תקינה נמדד שיעור דומה של רמות כולסטרול גבוהות, הרמות הגבוהות בנשים עם Osteopenia ו-Osteoporosis עשויים להיות בעלות חשיבות קלינית. עובדה זו מרמזת על הסיכון לשברים בעצמות ומחלות קורונריות.

החוקרים ניתחו את נתוני BMD ורמות כולסטרול ממחקר NHANES III, שבוצע ע”י U.S. Centers for Disease Control, שנערך בין 1988-1994.

מבין 19 מליון הנשים מעל גיל 65, 9.6 מליון (50%) סבלו מ-Osteopenia ו-3.9 מליון (21%) סבלו מ-Osteoporosis. ב-5.5 מליון נשים (29%) נרשמו מדדי BMD תקינים.

לרוע המזל, מדובר במחקר חתך שאינו מאפשר לקבוע קשר סיבתי. עם העליה בגיל קיימת עליה בשכיחות כל מחלה, לא מפתיע שמרבית הנשים סבלו ממצבים אלו.

עם זאת, החוקרים אומרים כי לא נראה שקיים קשר בין BMD נמוך ובין מצבים קרדיווסקולרים אחרים. לדוגמא, ייתכן שקיימת עליה בסיכון לטרשת עורקים בקרב נשים עם צפיפות עצם נמוכה, הגורם עשוי להיות מטבוליזם אבנורמלי של סידן ושקיעת סידן בעורקים.

לדברי החוקרים, יש לבצע בדיקת צפיפות עצם ולבדוק את רמות הכולסטרול בנשים מעל גיל 65, ולטפל בהן במקרה שהרמות גבוהות. שני המצבים שכיחים בנשים מבוגרות.

החוקרים מוסיפים כי נראה שקיים קשר בין מחלה קרדיווסקולרית ובין אוסטופורוזיס. לדבריהם, דרושים מחקרים נוספים בכדי לזהות את המאפיינים של נשים אלו, דוגמאת BMI ושיעור יל”ד.

ASBMR 27th Annual Meeting: Poster SU130. Presented Sept. 25, 2005.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה