Osteoporosis

שנה טיפול של PTH ולאחריה שנה של Alendronate עשויים לשמור על צפיפות מסת עצם (N Engl J Med)

שני מחקרים שפורסמו בגיליון אוגוסט של New England Journal of Medicine בדקו שימוש ויתרונות של הורמון הפאראתיארואיד (PTH) לאוסטאופורוזיס. במחקר אקראי, alendronate שמר על צפיפות מסת עצם לאחר שנה של טיפול ב-PTH. מחקר שני הראה כי טיפול מחזורי עם PTH הינו טוב כמו טיפול יומי, אך החוקרים הזהירו כי יש לאשר תוצאות אלן במחקרי שברים.

מאז שהשימוש ב-PTH לאוסטואופורוזיס הוגבל לשנתיים או פחות, השאלה אם טיפול נגד ספיגת עצם דרוש לאחר טיפול ב-PTH הינה חשובה. בעבר דווח על תוצאות המחקר לאחר שנה של שימוש ב-PTH בלבד, alendronate בלבד או שילוב. במחקר ההמשך נבדק האם טיפול נגד ספיגת עצם דרוש לשמירה על צפיפות מסת העצם לאחר שנה של טיפול ב-PTH.

נשים המקבלות PTH בלבד (1-84, 100 מיקרוגרם ליום) בשנה הראשונה קיבלו באקראי שנה נוספת פלצבו או (n = 60) או alendronate (ש n = 59). נשים שקיבלו שילוב בשנה הראשונה קיבלו alendronate בשנה השניה, ונשים שקיבלו alendronate בלבד בשנה הראשונה המשיכו גם בשנה השניה. בדיקת רנטגן DEXA ו-CT שימשו להערכת צפיפות עצם בעמוד השדרה ובאגן.

לאחר טיפול PTH, טיפול alendronate במשך שנתיים הביא לעלייה משמשותית בצפיפות עצם בהשוואה לפלצבו. הבדל זה היה בולט במיוחד לצפיפות בעצם הטרבקולרית בעמוד השדרה ב-CT (כ-31% לעומת 41%). במהלך השנה השנייה, נשים שקיבלו פלצבו איבדו מסת עצם באופן ניכר.

לאחר שנה של PTH, הצפיפות עלתה או נשארה עם alendronate אך ירדה אם לאחר טיפול PTH לא ניתן טיפול נגד ספיגת עצם. לתוצאות אלו השלכות קליניות חשובות לבחירת טיפול לאחר הפסקת PTH.

מיגבלות מחקר כללו גודל מדגם קטן בכדי לקבוע השפעות הטיפול על אחוזי שברים, העדר כללליות לסוגי טיפולים נגד ספיגה אחרים, וחוסר יכולת לענות על השאלה האם PTH יכול להינתן בהצלחה לאחר טיפול נגד ספיגת עצם.

נראה כי העלאת צפיפות מסת עצם לאחר שנה של טיפול ב-PTH יורדת מהר לאחר הפסקת הטיפול. טיפול ב-alendronate מיד לאחר הפסקת ההורמון שומר או מעלה את צפיפות העצם בשנה השניה. לא נמצאה הוכחה כי השילוב בין PTH ל-alendronate יעיל יותר מכל תרופה לבד.

במחקר נוסף העריכו החוקרים האם טיפול ארוך טווח באוסטאופורוזיס עם alendronate מגיב ל-PTH, והאם מחזורים קצרים של 3 חודשים של PTH יכולים להיות יעילים במתן יומי.

במחקר, 126 נשים אוסטאופורוטיות שלקחו alendronate למשך שנה לפחות קיבלו באקרי alendronate ו-PTH תת עור יומי (1-34) המשיכו alendronate ו-PTH תת עורי יומי למחזורים של 3 חודשים ללא PTH או alendronate לבד למשך 3-15 חודשים.

אינדקס יצירת עצם עלה מהר בשתי קבוצות PTH. בנשים שקיבלו PTH מחזורי, יצירת עצם ירדה במהלך המחזור ללא PTH ועלתה שוב במחזור עם PTH. למרות שספיגת עצם עלתה בשתי קבוצות PTH, היא עלתה יותר בקבוצת הטיפול היומי לעומת הטיפול המחזורי.

צפיפות עמוד שדרה עלתה ב-6.1% בטיפול יומי וב-5.4% בטיפול מחזורי  (P < .001) לכל קבוצת PTH לעומת קבוצת alendronate, ולא היו הבדלים משמעותיים סטטיסטית בין קבוצות PTH. החמרת דפורמיות ורטברליות או יצירת חדשות קרו באשה אחת בקבוצת הטיפול היומי, בשתיים בקבוצת הטיפול המחזורי וב-4 בקבוצת ה-alendronate.

המחקר מציע כי טיפול מחזורי של 3 חודשים עם PTH ואחריו טיפול של 3 חודשים ללא PTH גורם לשלב מוקדם של פעולת PTH (מאופיין בגירוי ליצירת עצם) בהבדל מהשלב המאוחר (הפעלת רה-מודלינג של העצם). השלב המוקדם אולי חשוב יותר להעלאת צפיפות עצם בעמוד השדרה. בחולות עם אוסטראופורויס ממושך לאחר טיפול קודם ב-alendronate, טיפול יומי ומחזורי ב-PTH מעלים צפיפות בעמוד השדרה.

מיגבלות מחקר כללו מדגם בלתי מספיק או חוסר כוח סטטיסטי להערכת תוצאות שברים; חוסר יכולת לבדוק שילוב של PTH ו-alendronate בחולים שמעולם לא טופלו לאוסטאופורוזיס; חוסר יכולת לקבוע האם מחזורים קצרים של PTH לתקופות ארוכות יותר יהיו טובים יותר מטיפול למשך שנתיים.

הנתונים מציעים כי טיפול מחזורי עם PTH נותן השפעות דומות על מסת עצם כמו טיפול יומי, אך בעלות נמוכה יותר ופחות מאמץ מצד החולה.

במאמר מערכת צויין כי בגלל שאוסטאופורוזיס הוא מצב הטרוגני, לא לכל החולים תהיה תגובה טובה לכל התרופות. נותרו השאלות האם חולים עם אחוז התחלתי נמוך של שחלוף עצם צריכים לקבל מדכא שחלוף עצם והאם עליהם לקבל טיפול PTH מההתחלה.

ההפרעה היא מולטיפקטוראלית ולכן יש להרחיב את מגוון הטיפולים הקיימים, כיוון שלא כל החולים יגיבו למשפחה אחת של תרופות. החדשות הטובות הן שתרופות חדשות נמצאות בפיתוח.

לידיעה במדסקייפ

N Engl J Med. 2005;353:555-565, 566-575, 624-625

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה