Osteoporosis

חולות RA מצויות בסיכון מוגבר להתפתחות פגמים בחוליות (Arch Intern Med)

מידע אפידמיולוגי שנאסף בנורבגיה מוצא עליה ניכרת בשכיחות מקרי הפגמים בחוליות, בעיקר בשכיחות מקרי הפגמים המרובים או המורכבים, בקרב נשים הסובלות ממחלת rheumatoid arthritis, RA, בהשוואה לאוכלוסיה הכללית. הממצאים אינם תלויים בצפיפות המינרלים בעצם או בשימוש בסטרואידים.

החוקרים מציעים כי לממצאים השלכות חשובות הקשורות במניעת אוסטאופורוזיס בחולות RA. הם השתמשו ברישומי חולי ה-RA וגילו 147 מקרים של פגמים בחוליות בקרב 249 חולות RA, בהשוואה ל-51 מקרים בקרב 249 נבדקות ביקורת מקבילות. בשתי הקבוצות נמצאו רוב הפגמים באזורים המיד-טוראקליים והטוראקו-לומבריים של עמוד השדרה.  

בנוסף, אומר החוקר הראשי, בחולות RA נמצאו מקרים רבים יותר של פגמים מרובים ו/או חמורים שידועים כקשורים לשיעור מורבידיות גבוה יותר (כאבי גב וירידה באיכות החיים) וכן נמצא סיכון גבוה יותר להתפתחות שברים נוספים בחוליות או במקומות אחרים.

באופן פרטני, ב-11.2% מחולות RA נמצאו שני פגמים או יותר, בהשוואה ל-4.8% מנבדקות הביקורת, ערך or של 2.60. פגמים בחומרה בינונית עד חריפה נמצאו בקרב 17.3% מחולות RA וב-10.0% מנבדקות הביקורת, ערך or של 2.00.

החוקרים מציינים כי באנליזות הסטטיסטיות נמצא האיבחון ב-RA קשור לפגמים בחוליות באופן בלתי תלוי בצפיפות המינרלים בעצם שנמדדה במפרק הירך ובעמוד השדרה ובשימוש בקורטיקו-סטרואידים.

החוקרים כותבים כי ממצאים אלו מעידים שגורמי המחלה עצמם תורמים לעליה בסיכון להגעה לנקודה הקלינית הקריטית להתפתחות אוסטיאופורוזיס, כלומר להתפתחות שברים. החוקר הראשי מוסיף כי הקשר בין איבחון RA לבין פגמים בחוליות תומך בממצאים קודמים הקשורים בהשפעה אפשרית בלתי-תלויה של דלקת על הופעת אוסטיאופורוזיס בקרב חולות RA.

החוקרים מדגישים כי יש להתחשב בפעילות מחלת ה-RA, ברמת צפיפות המינרלים בעצם ובשימוש בקורטיקו-סטרואידים במסגרת תכנון מתן טיפול פרופילקטי נגד שברים אוסטיאופורוטיים לחולות.  

Arch Intern Med 2004;164:420-425.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה