Orthopedics Other

ניתוח החלפה מלאה של מפרק הירך משפר תוצאות קליניות טוב יותר מהדרכה ופעילות גופנית בחולים עם אוסטיאוארתריטיס (J Arthroplasty)

מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Journal of Arthroplasty עולה כי למרות שיפור קליני עם הדרכה ופעילות גופנית בחולים עם אוסטיאוארתריטיס של הירך, באלו שעברו ניתוח להחלפה מלאה של מפרק הירך תועד שיפור גדול יותר בכאב, תפקוד ואיכות החיים.

החוקרים השלימו מחקר מותאם שכלל 266 חולים עם אוסטיאוארתריטיס של הירך בין 2016 ו-2019 והשוו את התוצאות בין אלו שעברו ניתוח החלפה מלאה של מפרק הירך (133 חולים) וחולים שהשלימו תכנית הדרכה ופעילות גופנית ללא ניתוח (133 חולים). תכנית הדרכה ואימון גופני כללה שני מפגשי הדרכה ו-12 אימונים גופניים תחת השגחה בתדירות של פעמיים בשבוע למשך 6-8 שבועות.

התוצא העיקרי היה השינוי במדד Hip Disability and Osteoarthritis Outcome Score-12 (או HOOS-12) לאחר שנה אחת. תוצאי סיום משניים כללו את השינוי במדדי כאב לפי HOOS-12 לאחר 3 חודשים ושינויים במדדי תפקוד ואיכות חיים לפי HOOS-12 לאחר שלושה חודשים ושנה אחת.

החוקרים מדווחים כי תוצאות ניתוח החלפה מלאה של מפרק הירך הובילו לשיפור גדול יותר במדדי כאב לפי HOOS-12 (הבדל ממוצע של 35.4), תפקוד (הבדל ממוצע של 30.5) ואיכות חיים (הבדל ממוצע של 33.6), לעומת תכנית הדרכה ואימון גופני לאחר שנה אחת.

בקרב חולים לאחר ניתוח החלפה מלאה של מפרק הירך, שיעורי שיפור בעל משמעות קלינית במדדי כאב, תפקוד ואיכות חיים לאחר שנה אחת עמדו על 89.5%, 90.2% ו-83.5%, בהתאמה. בקרב חולים שהשלימו תכנית הדרכה ואימון גופני, שיעורי שיפור משמעותי קלינית בכאב, תפקוד ואיכות חיים לאחר שנה אחת עמדו על 17.3%, 30.1% ו-30.1%, בהתאמה.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים על תועלת קלינית משמעותית לטובת ניתוח החלפה מלאה של מפרק הירך לעומת הדרכה ואימון גופני בכל התוצאים. עם זאת, הם מציינים כי הדרכה ופעילות גופנית עשויות להוביל לדחיית ניתוח החלפת מפרק ירך בחלק מהחולים שהשיגו שיפור משמעותי קלינית.

J Arthroplasty, April 2024

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה