Orthopedics Other

הערת עורך המדור אורתופדיה לדיווח על שימוש במדרסים ב-Plantar Fasciitis

בהתייחס לדיווח שהוצג בחדשות האתר האם מדרס ליישור רגל מציע רק יתרון לטווח קצר בחולים עם Plantar Fasciitis ? (מתוך Archives of Internal Medicine) מתאריך 4/7, להלן התייחסותו של עורך המדור, ד”ר אבי פנסקי לדיווח זה: 

מטרת המאמר הייתה להשוות בין 3 סוגי מדרסים שונים.

הראשון מדרס מחומר רך שאינו אמור לתת תמיכה משמעותית לקשת האורכית או לעקב (SHAM ORTHOSIS תורגם בטעות כיישור מזוייף), השני מדרס מחומר קשיח יותר שאמור לתת תמיכה מסויימת לקשת האורכית( PREFABRICATED  תורגם כיישור טרומי) והאחרון מדרס הכולל חומר פלסטי קשיח שמטרתו לייצב את העקב וכן לתמוך בקשת האורכית (CUSTOMIZED). 

מבחינת המתודולוגיה של המאמר יש להדגיש כי המחברים התייחסו לפלנטר פסצאיטיס כאל מחלה אחת בעוד אבחנה זו כוללת למעשה שק של מחלות.

הם אמנם לא כללו מטופלים שסבלו ממחלות ראומטיות, סכרת, מחלות נוירולוגיות או אי תפקוד של גיד טיביאליס פוסטריור אך למשל לא הבדילו בין רקע טראומתי, כף רגל שטוחה גמישה או קשיחה או קשת גבוהה.

מגבלה נוספת היא היעדרותם של 23% מהמטופלים מהמעקב המסכם שנה לאחר קבלת המדרסים. כמו כן המחבר אמנם לא אפשר במסגרת פרוטוקול המחקר שימוש בתרופות או מדרסים מסוג אחר אך לא בדק האם המטופלים שינו את אורח החיים מבחינת מנוחה, עיסוק בספורט או אפילו סוג הנעל. 

לסיכום: עבודה רבה עוד נדרשת על מנת להוכיח או לשלול את הערך של המדרסים ולמצוא האם קיים ההבדל בין מדרסים “פשוטים” לבין אלו הזוכים לשמות מיוחדים ועלותם גבוהה.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה