Orthopedics Other

ניתוח ארטרוסקופי וטיפול פזיותיראפי מביאים לתוצאות טיפול דומות בבורסיטיס סובאקרומיאלי/ דר’ אבי פנסקי

המאמר המקורי פורסם ב Ann Rheum Disוצוטט בגיליון של האתר שלנו ב 31.5.05. (למאמר) כותרת המאמר מבטיחה, ומסקנת החוקרים חותכת: ניתוח ארטרוסקופי וטיפול פיזיותיראפי בבעיה שכיחה כל כך כמו בורסיטיס סובאקרומיאלי על רקע Impingement מביאים לתוצאות טיפוליות דומות.

המאמר נסקר במהדורת נובמבר בJBJS האמריקאי במדור Evidence-Based Orthopaedics

להזכירכם: המחקר כלל 90 חולים בגילאים 18-55 שסבלו מכאבים בכתף בין חצי שנה ל 3 שנים . במחקר נכללו חולים עם כאבים בכתף, כאבים באבדוקציה, כאבים היורדים מעט בסוף האבדוציה ,(Painful arch) סימן Hawkins חיובי (מבצעים לנבדק סיבוב פנימי של ההומרוס כאשר הכתף בכיפוף 90 מעלות הסימן חיובי כאשר הסיבוב גורם לכאב) והיעלמות הכאב לאחר הזרקת חומר מאלחש לחלל הסובאקרומיאלי.

הטיפול הפיזיותיראפי כלל 19 מפגשים בני שעה או פחות משך 12 שבועות. המטופלים הונחו לבצע תרגילים גם מעבר לטיפולי הפיזיותירפיה. הטיפול הארטרוסקופי כלל סקירה של הכתף, ה Rotator cuff והבורסה הסובאקרומיאלית. בוצעה כריתה של הבורסה, כריתה חלקית של הקצה התחתון קדמי של האקרומיון והרצועה הקורקואקרומיאלית. המסקנה כאמור הייתה שאין הבדל מבחינת כאב, תפקוד, טווח תנועה וכוח בין שתי השיטות הטיפוליות.

המחברים הסוקרים את המאמר המקורי  (J. Braman, E. Flatow) מציינים את חשיבות המאמר וקוראים לזהירות בבחירת החולים לניתוח. אבל וכאן מגיע “אבל” גדול ומנומס כמיטב המסורת הנהוגה בארה”ב, מן הראוי לסקור אי אלו נושאים מתודולוגיים בעייתיים במחקר…

המחקר המקורי כלל חולים מגיל 18. מקרי Impingement נדירים למדי בגיל זה ולכן יתכן שמלכתחילה האבחנה הייתה לקויה ומשום כך הטיפול הניתוחי בלתי מתאים (בגילאים הצעירים שכיחה הרבה יותר אי יציבות בכתף מאשר Impingement). במחקר לא ניתן כל משקל לצילומי רנטגן אבל החמור מכל: המטפלים שנקטו בשיטה השמרנית הבלתי ניתוחית הם אלו שבצעו את ההערכה של התוצאות הטיפוליות וכאן מן הסתם תתכן הטיה משמעותית של התוצאות.

ומה ממליץ המבקר? ובכן הוא מתעלם באלגנטיות אופיינית מהמאמר אותו הוא סוקר, וממליץ במקרים של Impingement ללא טראומה ברקע וללא חולשה פתאומית לנסות טיפול פיזיותירפיה משך 3-6 חודשים לפני החלטה על ביצוע ארטרוסקופיה, ומציין כי פיזיותירפיה יעילה יותר במקרים של Impingement אקוטי מאשר כרוני.

ומה אנו למדים? קל מאד ללכת שולל ולצטט מאמרים כאלו ואחרים בפרט כאשר אלו תואמים לדעתנו או מחזקים דעה פופולרית (או דווקא הפוכה במקרים אחרים). לכן לפני הסקת מסקנות, ציטוט מאמרים, ונפנוף בהמלצות פרסום או מאמר מסויים, יש לקרוא היטב ובאופן בקורתי גם את האותיות הקטנות מעבר לאבסטרקט (ולכותרת כמובן)… אומנות ניתוח המאמר והבנת המחקר על כל היבטיו המתודולוגיים אינה פשוטה ולעיתים מורכבת אף יותר מהכתיבה עצמה.

Arthroscopic Decompression and Physiotherapy Have Similar Effectiveness for Subacromial Impingement, Evidence-Based Orthopaedics. J Bone Joint Surg (Am)2005; 87 2595

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה