ORL Plastic/Recon. Surg.

סמנים לדלקת פרקים שיגרונית ניתן לזהות עד ארבע שנים טרם הופעת המחלה (Arthritis Rheum)

חוקרים מדווחים במאמר חדש כי נראה שנוגדנים כנגד Anti-PAD-4 (Anti Peptidyl Arginine Deiminase Type 4) מופיעים בשלב הפרה-קליני של RA (Rheumatoid Arthritis) וקיים קשר עם נוגדנים מסוג anti-CCP (Anticyclic Citrullinated Peptide). שני הסמנים הופכים נפוצים יותר כאשר המחלה הופכת סימפטומאטית.

לדברי החוקרים, הממצאים החדשים תומכים בהשערה כי הגברת מספר מסלולים אוטואימוניים תורמת להתפתחות RA.

לזיהוי סמנים של מדדי אוטואימוניות שעשויים להיות ספציפיים מאוד ל-RA תתכן חשיבות קלינית רבה בעתיד, במידה ויוכח כי טיפול מוקדם המבוסס על נוכחות סמנים אלו בנבדקים אסימפטומאטים מונע או מעכב את ביטויי המחלה בחולים עם RA.

החוקרים מסבירים כי יש לבחון אם יש מקום לבדיקות סקר, המבוססות על מדדים אלו (למשל, בקרובי משפחה של חולי RA). עם זאת, הנתונים בנושא מצויים בשלב מוקדם בכדי לנקוט צעדים כלשהם בשלב זה. יש עניין רב בנושא מאחר שסמנים אלו ניתנים לזיהוי טרם הופעת הביטויים הקליניים של המחלה ב-18% מהנבדקים בלבד שיפתחו בהמשך RA.

החוקרים מציינים כי מחקרים אחרים צאו שכיחות של 35-45% של נוגדנים מסוג anti-PAD-4 בחולי RA, בחולים עם משך מחלה של 7-13.5 שנים. הם משערים כי השכיחות הנמוכה יותר בחולים שלקחו חלק במחקר משקפת את שלב המחלה המוקדם במדגם המחקר (משך מחלה ממוצע של 3.3 שנים בלבד בתקופת המחקר).

החוקרים בחנו את דגימות הדם טרם האבחנה ב-83 חולים עם RA ו-83 ביקורות תואמות לפי גיל, מין, גזע, מספר דגימות דם ומשך אחסון דגימת הדם.

הם מצאו נוגדני Anti-PAD-4 ב-15 מבין 83 החולים עם RA (18.1%), בהשוואה ל-1 מבין 83 הביקורות (1.2%). מכאן עולה רגישות של 18.1% וסגוליות של 98.8% לנוגדני Anti-PAD-4 בניבוי התפתחות RA בעתיד.

נוגדני Anti-PAD-4 הופיעו בממוצע 4.67 שנים טרם האבחנה הקלינית של RA. נוגדני Anti-CCP הופיעו בממוצע, 3.49 שנים טרם האבחנה. RF (Rheumatoid Factor) זוהה 3.8 שנים טרם האבחנה.

בשישה חולים מבין 14 חולים עם נוגדני Anti-PAD-4 (43%) תועד מעבר מנוכחות נוגדני Anti-PAD-4 להעדר נוכחות הנוגדנים בדם. החוקרים מציעים כי ממצא זה עשוי לשקף איזון טוב יותר של המחלה לאחר התחלת טיפול לדיכוי חיסוני.

מרווח הזמן בין הופעת נוגדני Anti-CCP ועד אבחנת RA עמד על למעלה משלוש שנים בנבדקים שהיו חיוביים לנוגדני Anti-PAD-4, בהשוואה לאלו עם נוגדני Anti-CCP, אך ללא נוגדני Anti-PAD-4.

אנזים PAD מעודד שינויים לאחר-תרגום של ארגינין לציטרולין.

תהליך זה שחוב בחולי RA, לאור הקשר המוכח בין נוגדני ACPA (Anti-Citrullinated Protein Antibodies) ובין נוכחות וחומרת המחלה.

החוקרים מאמינים כי הנתונים משכנעים מאוד כי ישנם תהליכים פתופיזיולוגיים המקדימים הופעת ביטויים קליניים של RA. שינויים לאחר-תרגום של ארגינין לציטרולין, עם יצירת נוגדני ACP, הם אחד השינויים העיקריים של תהליך זה, שזוהו עד כה. החשיבות העיקרית של המחקר היא בעדויות לפיהן ישנם תהליכים פתופיזיולוגיים המופיעים טרם הופעת הביטויים הקליניים של RA. שינויים לאחר-תרגום של ארגינין לציטרולין, עם התפתחות נוגדני Anti-Citrullinated הם אחד התהליכים הספציפיים שזוהו עד כה. המסר העיקרי של המחקר הוא שפיכת אור על הפתופיזיולוגיה של המחלה בשלב מוקדם במחלה.

Arthritis Rheum. 2010;62

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה