ORL Plastic/Recon. Surg.

השפעות NSAIDs על הידבקות גידי שרירים מכופפים (מתוך ה- Journal of Hand Surgery)

מאת ד”ר מיכל איזנשטט

מתוצאות מחקר שפורסם בגיליון יוני של הירחון Journal of Hand Surgery, עולה כי NSAIDs (Nonsteroidal Anti-Inflammatory Drugs) לא סלקטיביים דוגמת איבופרופן (ibuprofen) יעילים יותר מ- NSAIDs סלקטיביים דוגמת רופקוקסיב (rofecoxib) בהגבלת הווצרות הידבקויות סביב הגידים, לאחר תיקון גידי שרירים מכופפי כף יד.

במחקר הנוכחי ביקשו החוקרים לבדוק את השפעת NSAIDs על תהליך הריפוי של גידים ועל הופעת הידבקויות סביבם, לאחר תיקון ניתוחי של גידי שרירים בכף היד, תוך השוואת שני סוגי התרופות מעכבי COX2 בלבד ומעכבי COX1 + COX2.

במסגרת המחקר חולקו 67 ארנבים לאחת משלוש קבוצות פלצבו, איבופרופן או רופקוקסיב.  גיד שריר המכופף העמוק נחתך בכל הנבדקים ומיד לאחר מכן עבר תיקון ניתוחי. מתן התרופות החל ביום שלאחר הניתוח, ונמשך 27 ימים.  החיות הנבדקות הושמו בגבס למנוע תזוזה במהלך 14 הימים הראשונים. 

לאחר הניתוח, הווצרות הידבקויות סביב הגידים הוערכה היסטולוגית ע”י חישוב סך ההידבקות בחתכים סדרתיים של הגיד לאחר 3 שבועות ולאחר 6 שבועות, וכן ע”י מדידות טווח תנועה לאחר 6 שבועות ולאחר 12 שבועות. 

מדידת טווח התנועה נעשתה ע”י קיבוע העצם המטה-קרפאלית, שימוש במשקל עולה על הקצה החופשי של שריר מכופף האצבעות העמוק, ומדידת זווית הכיפוף בין העצם המטה-קרפאלית ועצם האצבע הפרוקסימאלית.

מתוצאות המחקר עולה כי לא הודגם הבדל בין הקבוצות בקביעת אחוזי ההידבקויות בין גיד השריר המכופף ובין המעטפת שלו.  כפות ידיים בקבוצת הביקורת אשר לא נותחו, הדגימו טווח כיפוף משמעותית יותר גבוה בהשוואה לקבוצות שתוקנו ניתוחית.  לאחר 12 שבועות, טווח התנועה בקבוצת האיבופרופן היה משמעותית טוב יותר בהשוואה לקבוצת הפלצבו (p=.009) ולקבוצת הרופקוקסיב (p=.009).

החוקרים מסכמים כי לאיבופרופן השפעה חשובה יותר בהגבלת הידבקויות בהשוואה לרופקוקסיב, לאחר תיקון גידי מכופפים, ועל כן מועיל יותר במצב זה.  לדבריהם, הסיבה לכך נעוצה במאפיינים הלא סלקטיביים של איבופרופן, מול השפעתו הסלקטיבית של רופקוקסיב על COX2 בלבד.

Journal of Hand Surgery

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה