Ophthalmology Other

חיסון כנגד קורונה אינו מעלה את הסיכון לדחיית שתל קרנית (Am J Ophthalmol)

במאמר שפורסם בכתב העת American Journal of Ophthalmology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי אין עדות לקשר בין חיסונים כנגד קורונה ובין הסיכון לדחיית שתל קרנית.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי ישנם דיווחים אנקדוטיים אודות מקרים של דחיית שתל לאחר חיסון כנגד קורונה או זיהומים אחרים, בעקבותיהם עלה חשש כי גירוי מערכת החיסון והתפתחות נוגדנים כנגד שתל עלולה להוביל לדחיית שתל. במחקר הנוכחי הם ביקשו לבחון את הנושא במושתלי קרינת ולצורך כך זיהו מושתלים עם אבחנה של דחיית שתל בין 2008 ו-2022 וכללו ביקורות ללא דחיית שתל אשר הותאמו ביחס 3:1 למקרים.

מדגם המחקר כלל 1,803 ביקורות ו-601 מקרים. בשתי הקבוצות קרטופלסטיה חודרת וקרטופלסטיה אנדותליאלית היו הפרוצדורות הנפוצות ביותר.

בקבוצת החולים עם דחיית שתל, 23% קיבלו לפחות מנת חיסון אחת בתוך 12 שבועות לפני הדחיה, זאת לעומת 21.7% מהביקורות. מבין כלל החולים במחקר, חיסוני רנ”א שליח היו החיסונים הנפוצים בשימוש (60%).

מניתוח סטטיסטי עלה כי יחס הסיכויים המתוקן לקבלת חיסון במהלך 12 השבועות שקדמו לדחיית שתל בקבוצת המקרים לעומת הביקורות עמד על 1.17, כאשר יחס הסיכויים המתוקן עלה מ-1.09 עם חיסון אחד ל-1.53 עם שני חיסונים ועד 1.79 עם שלושה חיסונים ומעלה. החוקרים מדגישים כי עליה זו לא הייתה מובהקת סטטיסטית.

באשר לסוג החיסון, יחסי הסיכויים המתוקנים עמדו על 1.60 עם חיסוני רנ”א שליח ועל 1.19 עם חיסונים אחרים כנגד קורונה.

בסיכומו של דבר, החוקרים לא זיהו עדויות מספקות לקשר בין חיסונים כנגד קורונה ובין עליה בסיכון לדחיית שתל קרנית. ממצאים אלו תומכים בהשלמת מנות החיסון כנגד קורונה בחולים המתכננים או אלו שהשלימו השתלת קרנית, שכן אין עליה משמעותית בסיכון לדחיית שתל.

Am J Ophthalmol, Feb 26, 2024

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה