Ophthalmology Other

הגאומטריה של עיניים של מבוגרים שנולדו בלידה מוקדמת, רבה או בינונית, עם וללא ROP, מאת פרופ’ מרדכי רוזנר

עין , AMD

רטינופתיה של פגות (ROP) הינו גורם סיכון עיקרי לעיוורון בילדים בעולם כולו. למרות התקדמות בתחומים נאונטליים שונים ROP נשארה מחלה המשפיעה על הראייה לאורך זמן. הדבר חשוב במיוחד מכיוון שיחס הפגים שנשארים בחיים הולך וגדל בכל העולם. פרסומים מהעת האחרונה מראים שלידה מוקדמת ו- ROP גורמים לשינוי בגאומטריה של העין בתקופת הילדות והבגרות. שינויים טיפוסיים הם קעור תלול יותר עם כוח מוגבר של הקרנית, לשכה קדמית פחות עמוקה, עדשה עבה יותר ואורך אקסיאלי קצר יותר. מניחים ששינויים אלה נשארים עד סוף תקופת הילדות, אך אין נתונים על ההשפעה ארוכת הטווח של ROP, גיל הריון נמוך ומשקל לידה נמוך על הגאומטריה של העין בבגרות. אנשים שנולדו פגים הינם בסיכון מוגבר להפרעות רפרקציה בילדות ובבגרות. שינויים גאומטריים של העין משפיעים על הופעת מחלות עיניים כמו AMD, גלאוקומה ורטינופתיה סוכרתית, שהינן הגורמים העיקריים לאיבוד ראייה ולעיוורון בארצות המפותחות.

המטרה של המחקר הנוכחי הייתה להשוות את הגאומטריה של העיניים של אנשים מבוגרים שנולדו בדרגות שונות של פגות עם וללא ROP לעיניים של אנשים שנולדו במועד. נבדק גם הקשר בין מדדים של הגאומטריה של העין לגיל הלידה, האחוזון של הגיל בלידה, התפתחות ROP, הטיפול ב- ROP ומדדים נוספים הקשורים ללידה. החוקרים היו מגרמניה. במחקר נכללו 861 עיניים של 438 משתתפים במחקר Gutenberg Prematurity Eye Study שבדק מבוגרים בגיל 18 עד 52 שנים שנולדו פגים או בזמן. הגיל הממוצע היה 28.6 שנים ו- 245 מתוכם היו נשים. כל המשתתפים עברו בדיקות עיניים פרוספקטיביות שכללו ביומיקרוסקופיה. התוצאים העיקריים היו רדיוס הקרנית, המרחק מגבול הסקלרה לגבול הסקלרה, עומק הלשכה הקדמית, עובי העדשה והאורך האקסיאלי.

לאחר התאמות לגיל ולמגדר נמצא רדיוס קרנית קצר יותר בקשר עם גיל הריון נמוך יותר ואחוזון משקל בלידה קטן יותר. מרחק מגבול הסקלרה לגבול הסקלרה קטן יותר נמצא בהתאמה לגיל הריון קטן יותר, אחוזון משקל קטן יותר, והתפתחות ROP. אורך אקסיאלי קטן יותר היה בהתאמה לגיל הריון קטן יותר בלידה ופרה-אקלמפסיה (pre-eclampsia). עיניים לאחר טיפול ב- ROP היו עם לשכה קדמית רדודה יותר ועדשה עבה יותר. המסקנות היו שהמורפולוגיה של הקרנית במבוגרים מושפעת מגיל ההריון בלידה ואחוזון המשקל בלידה, בעוד שעומק הלשכה הקדמית ועובי העדשה מושפעים מטיפול ב- ROP שכלל טיפול בלייזר ובקריו. תוצאות המחקר הנוכחי מראות שלמדדים בזמן קרוב ללידה יש השפעות לאורך החיים על צורת העין.

Fieß A, Nauen H, Mildenberger E, Zepp F, Urschitz MS, Pfeiffer N, Schuster AK-G
Ocular geometry in adults born extremely, very and moderately preterm with and without retinopathy of prematurity: results from the Gutenberg Prematurity Eye Study
Br J Ophthalmol 2023;107:1125–1131

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה