Ophthalmology Other

התפקיד של נוגדי VEGFs בטיפול ברטינופתיה סוכרתית לא שגשוגית וללא בצקת מקולרית, מאת פרופ’ מרדכי רוזנר

עין

מחקרים קליניים ביססו את התועלת המשמעותית של טיפול בבצקת מקולרית סוכרתית וברטינופתיה סוכרתית שגשוגית (PDR). על פיהם גובשו הנחיות טיפוליות בעולם כולו. אולם, עד עתה ההתמקדות היא בטיפולים בתוצאות המחלה ולא במניעתה. החולים מטופלים כאשר מתפתחים סיבוכים מסכני ראייה, כמו בצקת מקולרית סוכרתית שמערבת את המרכז ורטינופתיה שגשוגית סוכרתית. קיימות הוכחות מוצקות לכך שרטינופתיה סוכרתית לא שגשוגית ללא בצקת מקולרית היא מחלה פרוגרסיבית שעלולה להידרדר לתחלואה משמעותית ומהווה גורם סיכון להתפתחות סיבוכים מסכני ראייה. מחקרים רבים הצביעו על קשרים בין רטינופתיה סוכרתית לא שגשוגית וירידה בתפקוד ראייתי, גם ללא קשר להתפתחות סיבוכים מסכני ראייה, וכן להפחתה באיכות חיים וסיכון מוגבר של נפילות. התקדמות רטינופתיה סוכרתית לא שגשוגית מובילה לרטינופתיה סוכרתית שגשוגית ואיבוד ראייה. למרות הנטל המשמעותי של רטינופתיה סוכרתית לא שגשוגית ללא בצקת מקולרית, היום מקובל לבצע רק מעקב אחר חולים אלה ולטפל רק לאחר התפתחות בצקת מקולרית או מחלה שגשוגית, במקרים חריגים של מחלה לא שגשוגית חמורה או בחולים שמעריכים כי לא יגיעו למעקב. הסיבה לכך שלרוב לא מטפלים בשלבים המוקדמים היא מכיוון שאין הוכחה מוצקה לכך שהתערבות משנה את מהלך המחלה ומשפרת את התוצאה ארוכת הטווח. במהלך העשור האחרון מצטברות הוכחות להשפעה מטיבה של טיפול בזריקות של נוגדי גורמי גדילה אנדותליאלים וסקולריים (VEGFs) ברטינופתיה סוכרתית. הטיפולים גרמו שיפרו את ציון חומרת הרטינופתיה הסוכרתית (Diabetic retinopathy severity score) והפחיתו את הדרדרות המחלה. קיים היגיון פתופיזיולוגי לשקול טיפול בשלב מוקדם יותר של המחלה במקרים עם רטינופתיה סוכרתית לא שגשוגית ללא בצקת מקולרית.

המטרה של מחקר המטה-אנליזה הנוכחי הייתה לבדוק נתונים של מחקרים קליניים ולהעריך את השפעת הטיפול בנוגדי VEGFs בחולים עם רטינופתיה סוכרתית לא שגשוגית ללא בצקת מקולרית. החוקרים היו מקנדה, ישראל, גרמניה, ארה”ב, אוסטרליה ובריטניה. נבדקו בסיסי מידע רבים לאיתור כל המקרים הקליניים עם רנדומיזציה בנושא הנבדק. הנתונים נאספו בנוגע לששה תוצאים: השיפור בחדות הראיה המתוקנת הטובה ביותר,  ציון חומרת הרטינופתיה הסוכרתית, עובי מרכז הרשתית, החמרה בסיבוכים מסכני ראייה, תופעות לואי לא רצויות בעיניים ומדדי איכות חיים. נעשתה הערכה של הסיכון להטיה ושל הביטחון בהוכחות.

בנוגע לשיפור בחדות הראייה המתוקנת הטובה ביותר נמצא יתרון קטן אך משמעותי מבחינה קלינית לטיפול ב- aflibercept בשנה השנייה לטיפול. מבחינת ציון חומרת הרטינופתיה הסוכרתית נמצא שיפור משמעותי מבחינה סטטיסטית בעקבות טיפול ב- aflibercept בשנה השנייה לטיפול. אי לכך המסקנות היו שטיפול ב- aflibercept בהשוואה למעקב ללא טיפול, בעיניים עם רטינופתיה סוכרתית לא שגשוגית ללא בצקת מקולרית, עשוי לגרום להפחתת הסיכון להתפתחות סיבוכים מסכני ראייה ולרגרסיה של חומרת הרטינופתיה הסוכרתית במהלך שנתיים. יש צורך במחקרים נוספים כדי להגדיל את רמת הדיוק של המידע על השפעת הטיפול ולספק נתונים בנוגע למדדים של איכות החיים.

Chaudhary Y, Sarohia GS, Phillips MR, Park D, Xie J, Zeraatkar D, Fung M, Thabane L, Loewenstein A, Holz FG, Garg SJ, Kaiser PK, Bhandari M, Guymer RH, Fraser-Bell S, Sivaprasad S, Wykoff CC
Role of anti-vascular endothelial growth factor in the management of non-פroliferative diabetic retinopathy without centre-involving diabetic macular oedema: a meta-analysis of trials
Eye 2023;37:1966–1974

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה