Ophth. Other

תקשורת בין רופאים משפרת היענות לבדיקת רטינופתיה סוכרתית (Retina)

בחולי סוכרת, תקשורת בכתב בין רופא העיניים ובין הרופא המטפל מלווה בעליה בשיעורי ההיענות לבדיקות מעקב להערכת רטינופתיה סוכרתית,כך עולה מנתונים חדשים, שפורסמו במהלך חודש ינואר בכתב העת Retina.

המחקר הרטרוספקטיבי כלל 1,968 חולים עם סוכרת, שטופלו במרפאת עיניים, כאשר עם מתן מסמכים כתובים שהועברו מרופא העיניים לרופא המטפל ומהרופא המטפל לרופא העיניים. באמצעות תקשורת כתובה ניתן להביא לשיפור תיאום הטיפול בין הצוותים הרפואיים השונים המטפלים בחולה, כולל בין רופא מטפל ובין רופא העיניים, עם שיפור שיעורי ההיענות להמלצות לטיפול.

החוקרים ערכו ניתוח רטרוספקטיבי של חולים בין 2007-2010. התוצא העיקרי של המחקר היה הקפדה על מועד ביצוע בדיקות סקר להערכת פגיעה עינית. החוקרים קבעו היענות במידה והחולים עברו בדיקת פונדוס לאחר הרחבת אישונים במסגרת הזמן המקובלת לאחר הביקור הראשוני (בתוך 15 חודשים במקרה של רטינופתיה סוכרתית קלה, בתוך 12 חודשים במקרים של הפרעה מתונה ובתוך 4 חודשים במקרה של רטינופתיה סוכרתית חמורה).

מניתוח הנתונים עלה כי תקשורת בכתב מרופא העיניים לרופא המטפל ומהרופא המטפל לרופא העיניים לוותה בעליה בשיעורי ההיענות של החולים לבדיקות מעקב מומלצות. בנוסף, לאחר תקנון למשתנים אחרים, ניתוח רב-משתני מצא כי תקשורת בכתב מרופא העיניים לרופא המטפל לוותה בעליה של פי 1.47 בסיכוי להקפדה על הבדיקה המומלצת, בעוד שתקשורת בכתב הבין הרופא הטפל לרופא העיניים לוותה בעליה של פי 1.53 בסיכויי ההיענות להמלצות.

זהו המחקר הראשון שהדגים כי תקשורת בין רופאים משפיעה משמעותית על המעקב לאורך זמן לטיפול עיני בחולי סוכרת.

Retina. 2016;36:20-27

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה