Ophth. Other

שכיחות נמוכה של סיבוכים קרדיווסקולאריים עם טיפול בטיפות פנילאפרין (JAMA Ophthalmol)

מתוצאות סקירה שיטתית ומטה-אנליזה חדשה שפורסמו בכתב העת JAMA Ophthalmology עולה כי סיבוכים קרדיווסקולאריים זמניים ומינוריים על-רקע טיפול בטיפות עיניים פנילאפרין אינם צריכים להגביל את השימוש בטיפות אלו להרחבת אישונים.

במתן סיסטמי, פנילאפרין עשוי להביא לעליה בלחץ הדם וקצב הלב, אך אין עדויות חד-משמעיות בנוגע לסיבוכים הקרדיווסקולאריים במתן הטיפול בצורת טיפות עיניים.

מדגם המחקר כלל 916 חולים (בגיל ממוצע של 56 שנים), להערכת היקף הסיבוכים הקרדיווסקולאריים של פנילאפרין מקומי בריכוז 2.5% ו-10%.

טיפול בפנילאפרין בריכוז 2.5% לא הביא לעליה בלחץ הדם. למעשה, הטיפול לווה בירידה קלה (4.65 מ”מ כספית) בלחץ הדם לאחר שישים דקות ומעלה ממתן הטיפול. הריכוז לא הביא לשינוי משמעותי בקצב הלב.

השימוש בפנילאפרין בריכוז 10% לווה בעליה בלחץ הדם (ממוצע של 15 מ”מ כספית) לאחר 5-10 דקות, אך לחץ הדם ירד לערכי הבסיס לאחר 20-30 דקות ונותר ברמה זו. בדומה, קצב הלב הממוצע עלה ב-4.48 פעימות לדקה לאחר 20-30 דקות ממתן הטיפול בריכוז 10%, אך שב לערכי הבסיס לאחר 60 דקות.

שילוב של פנילאפרין בריכוז 2.5% או 10% עם Tropicamide לא שינה את השפעות פנילאפרין.

ממצאים אלו מאשרים כי פנילאפרין בריכוז 2.5% הוא טיפול בטוח במידה וניתן מקומית. על-סמך הממצאים, נראה כי ישנה הערכת-יתר של ההשפעות המזיקות האפשריות של פנילאפרין בריכוז 10% . עם זאת, דרושים מחקרים נוספים בנושא, לאור האיכות התת-אופטימאלית של העדויות.

JAMA Ophthalmol 2015

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה