Ophth. Other

תרופות ממשפחת מעכבי TNF מומלצות לטיפול במחלה עינית (Ophthalmology)

במאמר שפורסם במהלך חודש דצמבר בכתב העת Ophthalmology מדווחים חוקרים כי מעכבי TNF (Tumor Necrosis Factor), Inlfiximab ו-Etanercept, מהווים טיפול יעיל למחלות עיניים דלקתיות חמורות.

ההמלצות תומכות בשימוש הנוכחי בתרופות אלו, מחוץ להתוויות המקובלות, ועשויות לסייע בכיסוי ביטוחי של חלק גדול יותר מהמרשמים הללו.

החוקרים ערכו סקירה סיסטמית של מאמרים בספרות הרפואית ולאחר מכן קבעו את ההמלצות על-פי דירוג המחקרים. הם סקרו כ-400 מחקרים שפורסמו במהלך 15 השנים האחרונות, עד 1 במאי, 2013, שכללו חמישה מעכבי TNF המאושרים ע”י מנהל המזון והתרופות האמריקאי, Etanercept, Infliximab, Adalimumab, Golimumab ו-Certolizumab. כל התרופות מאושרות לטיפול במחלות אוטואימוניות, כולל דלקת מפרקים שגרונית, אך לא מחלות עיניות. עם זאת, Golimumab ו-Certolizumab אינם מצויים בשימוש קליני תקופה מספקת להערכת התועלת, ולכן ההמלצות מתמקדות בשלוש התרופות האחרות.

החוקרים מצאו עדויות בספרות הרפואית המתעדות את השימוש ב-Infliximab לטיפול בדלקת הענביה, אך מחקרים מעטים השוו את התועלת של Infliximab ו-Adalimumab או איזו תרופה עדיפה כטיפול הראשוני. עם זאת, הם מצאו כי מהנתונים עולה כי ל-Etanercept יעילות פחותה כנגד חלק מהצורות של דלקת הענביה, בהשוואה לשני התכשירים האחרים.

הממצא המפתיע ביותר נגע לעדויות לפיהן לא כל התרופות המשפחה דומות ביעילותן בטיפול בדלקת הענביה. בפרט, נראה כי ל-Etanercept אין תועלת דומה ל-Adalimumab ו-Infliximab בטיפול בדלקות הענביה.

החוקרים פרסמו חמש המלצות לטיפול בהפרעות דלקתיות עם ביטויים קליניים, בהן:

1.      יש לשקול טיפול ב-Infliximab או Adalimumab בשלב מוקדם בטיפול בחולים עם ביטויים עיניים מסכני-ראייה של מחלת בכצ’ט (המלצה חזקה).

2.      יש לשקול טיפול ב-Infliximab או Adalimumab כטיפול קו-שני בילדים עם דלקת ענביה מסכנת-ראיה משנית ל-JIA (Juvenile Idiopathic Arthritis), כאשר טיפול במתוטרקסט אינו-יעיל או אינו נסבל היטב. עם זאת, במידה והטיפול נסבל היטב, אזי ניתן לשלב מתוטרקסט עם Infliximab (המלצה חזקה).

3.      יש לשקול Infliximab או אפשרות לטיפול ב-Adalimumab כטיפול קו-שני בחולים עם דלקת ענביה כרונית מסכנת-ראיה, עקב ספונדילוארתרופתיה ללא נוגדנים (המלצה חזקה).

4.      יש לשקול טיפול ב-Infliximab או Adalimumab בחולים עם מחלה מסכנת-ראיה תלויה בקורטיקוסטרואידים, לאחר כשלון טיפול ראשון (המלצה לפי שיקול דעת).

5.      יש לשקול טיפול ב-Infliximab או Adalimumab לפני Etanercept בטיפול במחלות עיניות דלקתיות. יש לשקול החלפה של טיפול ב-Etanercept לטיפול ב-Infliximab או Adalimumab (המלצה חזקה).

המומחים מסבירים כי מדובר היה בתהליך ארוך, שארך כשנתיים מתחילתו. מדובר בתחום המתפתח במהירות ולכן בכל עדכון הם נדרשו לבחון מחקרים חשובים נוספים.

Ophthalmology. Published online December 18, 2013

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה