Ophth. Other

ראיה כפולה אינה נדירה בחולי פרקינסון (מתוך כנס מטעם ה-World Congress on Neurology)

ממחקר חדש עולה כי כ-14% מהחולים עם מחלת פרקינסון מדווחים על כפל ראיה, כאשר מרביתם טוענים כי מעולם לא דנו בנושא עם הרופאים המטפלים בהם. ממצאי המחקר הוצגו במהלך כנס מטעם ה-World Congress of Neurology.

החוקרים שאלו 257 חולים עם מחלת פרקינסון ומצאו כי 35 (14.2%) דיווחו על תסמיני כפל-ראיה, הן בראיונות מובנים והן בשאלונים לדיווח עצמי. הם זיהו קורלציה משמעותית בין כפל ראייה ובין מגוון תסמינים לא-מוטוריים אחרים של מחלת פרקינסון.

החוקרים התבססו על נתונים פרוספקטיביים מחולים שטופלו בשני מרכזים נוירולוגיים, עם סך כולל של 2457 חולים. ההערכות כללו את מדד NMSS (Non-Motor Symptom Scale), אותו ממלא רופא לאחר הערכה של החולה, ושאלון Non-Motor Symptom Questionnaire.

כל אחד מהכלים הללו כלל שאלות בנוגע לכפל ראיה, כולל תדירותה וחומרתה. במדד NMSS נקבעה הבחנה בין חולים עם כפל ראיה וטשטוש ראיה להבטחת זיהוי נכון שלהם. המדד אפשר דירוג של כפל הראיה לחומרה ותדירות, ועל-בסיס נתונים אלו החוקרים סיווגו את החולים לקלים, בינוניים וקשים.

מבין 35 חולים עם כפל-ראיה לי NMSS ולפי שאלון לדיווח עצמי, 23 דורגו כבעלי מחלה קלה, תשעה כבעלי מחלה בינונית וארבעה חולים סווגו עם מחלה קשה. החוקרים מציינים כי מרבית החולים פירטו כי מעלם לא דנו בבעיה עם הרופא המטפל בהם.

גיל המשתתפים הממוצע עמד על 71 שנים, מעט גבוה יותר מהממוצע של 66 שנים במדגם כולו. עם זאת, באשר לגורמים אחרים – משך המחלה, חלוקת המינים ומינון התרופה הממוצע חולים עם כפל ראיה היו דומים לחולים אחרים.

החוקרים מצאו גם כי נוכחות כפל ראיה אינה עומדת בקורלציה משמעותית עם שינויים בתסמינים המוטוריים. אך זוהה קשר משמעותי עם אדם עם תסמינים לא-מוטוריים כפי שנקבע בתחילת המחקר.

הזיות ראייתיות היו קשורות באופן הדוק עם כפל ראיה. גורמים אחרים שהיו קשורים בקשר מובהק סטטיסטית עם כפל ראיה כללו פרנויה, אפתיות, אי-שקט לילי, ישנוניות-יתר במהלך היום, שינוי במשקל, קשיי בליעה, הזעת-יתר, ריור, דחיפות, נפילות. החוקרים זיהו קשר חלקי אך משמעותי בין כפל ראיה ובין גיל החולה ומדדי Hoehn and Yahr.

WCN 2013

לידיעה ב-MedPage Today

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה