Ophth. Other

ההשפעה של גלוקוזאמין על הלחץ התוך-עיני (JAMA Ophthalmol)

מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת JAMA Ophthalmology עולה קשר בין תוספי גלוקוזאמין ובין עליה הפיכה ומשמעותית בלחץ התוך-עיני. עם זאת, החוקרים לא הצליחו לשלול את האפשרות לנזק קבוע.

מומחים בתחום מסבירים כי לעיתים קרובות מסבירים למטופלים כי מחקרים העלו תוצאות סותרות בנוגע לתועלת של גלוקוזאמין וכונדרואיטין סולפאט בהפחתת כאב על-רקע מחלת מפרקים, אך כי אין כל סיכון בניסיון טיפול בתוספים אלו. עם זאת, ממצאי המחקר הנוכחי מטילים ספק בגישה זו.

החוקרים בחנו באופן רטרוספקטיבי את הנתונים אודות 6 גברים ו-11 נשים, בגיל ממוצע של 76 שנים, עם היסטוריה של תוספי גלוקוזאמין ויתר לחץ תוך-עיני (לחץ תוך עיני של מעל 21 מ”מ כספית) או אבחנה של גלאוקומה פתוחת-זווית, נכונות להפסקת נטילת תוספי גלוקואזמין, שלוש מדידות ומעלה של לחץ תוך-עיני בתוך שנתיים וללא שינויים נלווים בתרופות לטיפול בגלאוקומה או ניתוח עיני. הקבוצה הראשונה כללה 11 משתתפים עם 1-3 מדידות לחץ תוך-עיני לפני התחלת טיפול בגלוקוזאמין והקבוצה השנייה כללה 6 חולים ללא מדידות לחץ תוך-עיני בתחילת המחקר.

הלחץ התוך-עיני עלה בקבוצה הראשונה לאחר התחלת טיפול בגלוקוזאמין (p=0.001). לאחר הפסקת נטילת התוספים נרשמה ירידה בלחץ התוך-עיני בקבוצה הראשונה (p=0.002), בקבוצה השנייה (p=0.008) ובשילוב המשתתפים משתי הקבוצות (19.5 ל-16.7 מ”מ כספית בעין ימין ומ-20.3 ל-17.3 מ”מ כספית בעין שמאל, p<0.001). בכל הקטגוריות או ההשוואות, לא זוהה הבדל משמעותי בין העין השמאלית והימנית בכל חולה.

החוקרים כותבים כי ממצאי המחקר מעלים שאלות רבות בנוגע לתוספי גלוקוזאמין וההשפעה על לחץ תוך-עיני. מהנתונים עולה כי ההשפעה של התוספים על הלחץ התוך-עיני היא הפיכה. עם זאת, לא ניתן לשלול כליל את האפשרות לנזק קבוע עם שימוש ממושך בתוספים הללו.

מומחים בתחום מסבירים כי למחקר מגבלות שונות . עם זאת, הם ממליצים כי לכל הפחות, חולים בסיכון לגלאוקומה יהיו במעקב הדוק יותר אחר הלחץ התוך-עיני במהלך טיפול בתוספי גלוקוזאמין.

בשלב זה דרושים מחקרים נוספים במטרה לקבוע באופן חד-משמעי אם יש מקום לשינוי ההמלצות הנוכחיות, עם אישור הממצאים באוכלוסיית חולים גדולה יותר.

JAMA Ophthalmol. Published online May 23, 2013

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה