Ophth. Other

מתן קפאין להקלה על תסמונת העין היבשה (Ophthalmology)

במאמר חדש שפורסם בכתב העת Ophthalmology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש מהן עולה כי צריכת קפאין משפרת את היכולת ליצירת דמעות ועשויה לסייע בהתמודדות עם תסמונת העין היבשה (Dry Eye Syndrome או Keratoconjunctivitis Sicca).

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים להעריך את ההשפעות של קפאין על נפח הדמעות. יעד משני של המחקר היה להעריך את הקשר בין שינויים על-רקע צריכת קפאין בנפח הדמעות ופולימורפיזם ב-ADORA2A ו-CYP1A2.

מדגם המחקר כלל 78 מתנדבים, שלקחו חלק בשני מפגשים בהם נטלו קפסולות המכילות פלסבו  או קפאין. הקפסולות המכילות קפאין ניתנו למשתתפים לשמירה על נפח קפאין למשקל גוף של 5-7 מ”ג לק”ג. לאחר נטילת קפאין, החוקרים עקבו אחר מדד TMH (Tear Meniscus Height) וכן נטלו דגימות דם לצורך בדיקות גנוטיפ.

מהתוצאות עולה כי נפח הדמעות עלה לאחר צריכת קפאין. העלייה במדד TMH הייתה גבוהה ב- 0.08 מילימטרים במשתתפים בקבוצת ההתערבות, בהשוואה לקבוצת הביקורת (p<0.0001). ב-ADORA2A, ההבדל בסך העליה במדד TMH במשתתפים שהיו הטרוגיזוטים ל-rs5751876 ו-rs2298383 עמד על 0.07 מילימטרים (p=0.001) ובאלו שהיו הומוזיגוטיים עמד על 0.08 מ”מ. ב-CYP1A2, סך העלייה במדד TMH במשתתפים שהיו הומוזיגוטיים מינוריים ל-rs2472304 היה נמוך יותר בהשוואה לאלו שהיו הומוזיגוטיים מג’וריים; ההבדל עמד על 0.06 מילימטרים (p=0.039).

החוקרים מסכמים וכותבים כי צריכת קפאין מביאה לעליה בנפח הדמעות וקיים קשר בין פולימורפיזם ב-ADORA2A ו-CYP1A2 ובין עליה בדמעות לאחר נטילת קפאין. לפולימורפיזם גנטי השפעה משמעותית על מדדי TMH.

במידה ומחקרים נוספים יאשרו את הממצאים, אזי החוקרים מאמינים כי ניתן יהיה להמליץ על מתן קפאין לטיפול בתסמונת העין היבשה. בשלב זה, הם ממליצים על שימוש סלקטיבי באפשרות זו לחולים הרגישים ביותר להשפעות של קפאין.

Ophthalmology. Published online February 15, 2012

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה