Ophth. Other

סקר עיניים בתדירות של פעם ב-3 שנים עשוי להיות בטוח במטופלים עם סכרת סוג 2 מאוזנת (מתוך Diabetes Care)

מאת ד”ר אולה קראסיק

ממחקר חדש משוודיה אשר פורסם בגיליון מאי של כתב העת Diabetes Care עולה כי במטופלים עם סכרת סוג 2 מאוזנת ללא רטינופתיה, סקר עיניים בתדירות של פעם בשלוש שנים עשוי להיות בטוח.

קיימות דעות שונות אודות התדירות המומלצת לסקר לרטינופתיה סכרתית במטופלים עם סכרת. בארצות הברית, מומלץ לסקור מטופלים פעם בשנה. בשוודיה, פעם בשנתיים. החל משנת 2006 ניסו חוקרים בשוודיה גישה של סקר פעם ב-3 שנים.

במחקר זה השתתפו 1691 מטופלים עם סכרת סוג 2, בגיל ממוצע של 60, ומשך סכרת ממוצע של 6 שנים. המטופלים עברו סקר של צילום פונדוס ללא עדות לרטינופתיה.

במעקב לאחר 3 שנים, מתוך 1322 המטופלים שהיו זמינים למעקב, 960 (73%) הדגימו תמונה ללא עדות לרטינופתיה, בעוד ש-362 (27%) פיתחו רטינופתיה קלה או בינונית. אף מטופל לא הדגים רטינופתיה חמורה מסוג proliferative או nonproliferative . שלושה מטופלים פיתחו סימנים של macular edema , שניים בשתי עיניים ואחד בעין אחת. אחת מתוך 5 עיניים אלה נזקקה לטיפול לייזר.

החוקרים מסכמים וכותבים כי במטופלים עם סכרת סוג 2 ללא רטינופתיה בסקר הראשוני, נראה סביר ובטוח לבצע סקר עיניים פעם בשלוש שנים. אמנם, החוקרים מסתייגים ומציינים כי המטופלים שהשתתפו במחקר זה היו באיזון טוב של הסכרת, ועם משך מחלה קצר יחסית. יש לציין כי בשנת 2010 מנהל הבריאות הלאומי של שוודיה שינה את ההנחיות הכלליות לתדירות סקר משנתיים לשלוש שנים במטופלים עם סכרת סוג 2 וסיכון נמוך להתקדמות ממצב של העדר רטינופתיה למצב מסכן ראייה.

Diabetes Care 2011

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה