Ophth. Other

קשישים הסובלים מסוכרת מצויים בסיכון מוגבר להתפתחות נוירופתיה אופטית איסכמית קדמית (מתוך Opthalmology)

מאת ד”ר בן פודה שקד

ממחקר חדש אשר פורסם בגיליון מרץ של ירחון Opthalmology עולה כי סוכרת מגבירה את הסיכון להתפתחות נוירופתיה אופטית מסוג Non-arteritic anterior ischemic optic neuropathy (NAION) בקרב קשישים. לטענת החוקרים, המדובר במחקר הראשון אשר מדגים כי ההיארעות של NAION מוגברת בחולי סוכרת.

החוקרים מסבירים כי ההיארעות השנתית של NAION בקרב אנשים בגילאי 68 שנים ומעלה הינה גבוהה משמעותית מכפי שדווח בעבר. לדבריהם, נמצאה בעבודתם זו היארעות של 82 ל-100,000, בעוד שמחקרים קודמים דיווחו על היארעות של 2 ל-100,000 ו-10 ל-100,000.

החוקרים אספו נתונים ממדגם של 5% מזכאי Medicare, וזאת במטרה לזהות 25,515 חולי סוכרת. כל הנבדקים היו בגילאי 68 שנים לכל הפחות בשנת 1994 כאשר אובחנו לראשונה כסובלים מסוכרת. אלו הושוו למספר זהה של נבדקים אשר שימשו כקבוצת ביקורת. החוקרים עקבו אחר המשתתפים למשך תקופה של עד 13 שנים (ממוצע, 7.6 שנים). בסך הכל, הם מדווחים, 319 חולים (0.6%) אובחנו כסובלים מ-NAION, עם היארעות של 82 ל-100,000 בני אדם.

בקבוצת הסוכרתיים, מציינים החוקרים, פיתחו 188 חולים  (0.7%) AION, שיעור גבוה משמעותית בהשוואה ל-131 הנבדקים בקבוצת הביקורת אשר הראו מצב זה (0.5%). לאחר תקנון, נמצא כי הסיכון בקרב חולי הסוכרת היה גבוה ב-40%. בנוסף, מין זכר היווה אף הוא גורם סיכון, והיה קשור בסיכון מוגבר ב-32%. לא נצפו לדבריהם קשרים מובהקים נוספים.

לדברי החוקרים, ההיארעות הגבוהה שנצפתה עשויה להיות קשורה לגיל המבוגר של עוקבה זו או לחילופין לעובדה כי המחקר התבסס על מאגר נתונים לאומי, לעומת מאגרי נתונים מחוזיים. בנוסף, יתכן וההיארעות הגבוהה קשורה גם באבחון שגוי של נוירופתיות אופטיות אחרות כפי שדווחו בידי הרופאים האמריקאים.

החוקרים מציינים כי חולים הסובלים מ-NAION מודעים לכך לעיתים נדירות בלבד. אלו חולים המתייצגים עם תלונות של ירידה בראייה, הם מסבירים, ומוסיפים כי לא קיים כיום טיפול ברור ונסמך-ראיות למצב זה.

Ophthalmology 2011

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה