Ophth. Other

התועלת של בדיקות סקר לרטינופתיה סוכרתית בקרב חולים בסיכון גבוה (מתוך Archives of Ophthalmology )

ממחקר חדש שפורסם ב-Archives of Ophthalmology עולה כי תתכן תועלת בבדיקות סקר לזיהוי רטינופתיה סוכרתית בקרב חולים בסיכון גבוה.

לדברי החוקרים, בדיקות סקר לרטינופתיה סוכרתית בקרב חולים בסיכון גבוה מאפשרות כיסוי טוב יותר של אוכלוסיות בסיכון, בעיקר חולים קשים להשגה. עם זאת, הדבר עלול לפגוע ברגישות ובסגוליות של בדיקות הסקר. במטה-האנליזה ביקשו החוקרים להעריך את ההשפעה על דיוק בדיקות סקר של השונות בהרחבת האישונים ושל ההכשרה הרפואית של הצלמים, שני המאפיינים העיקריים של בדיקות סקר של חולים בסיכון, בעלות ההשפעה הפוטנציאלית  הגדולה ביותר על היקף בדיקות הסקר.

החוקרים זיהו מחקרים להערכת הרגישות והסגוליות של בדיקות שנועדו לזהות רטינופתיה סוכרתית מכל סוג, רטינופתיה סוכרתית המסכנת את הראייה או בצקת מקולארית.

מהתוצאות עולה כי אין הבדל משמעותי ברגישות ובסגוליות של בדיקות סקר לרטינופתיה סוכרתית עם הרחבת האישונים (יחס סיכויים לרגישות של 0.89, יחס סיכויים לסגוליות של 0.94). למרות שהרגישות לא הושפעה משמעותי תמהשונות בהכשרה הרפואית (יחס סיכויים של 1.25), הסגוליות לזיהוי רטינופתיה סוכרתית הייתה גבוהה יותר משמעותית כאשר הצלם היה מומחה רפואי או בעל הכשרה ברפואת עיניים (יחס סיכויים של 3.86).

החוקרים טוענים כי למודל זה פוטנציאל אדיר להגדלת היקף בדיקות הסקר של אוכלוסיות בסיכון באזורים בעולם בהם חסרים משאבים בתחום רפואת עיניים.

Arch Ophthalmol. Published online December 13, 2010

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה