Ophth. Other

טיפול פומי בסטרואידים עשוי לעצור את התקדמות המעורבות העינית במיאסטניה גראביס (מתוך כנס American Neurological Association)

מאת ד”ר בן פודה שקד

ממחקר רטרוספקטיבי חדש אשר הוצג בכנס השנתי ה-135 של ה-American Neurological Association (ANA) עולה כי טיפול בסטרואידים עשוי לסייע לחולים הסובלים ממיאסטניה גראביס (Myasthenia gravis, MG) במניעת ההתקדמות המתחילה בשרירי גלגל העין.

החוקרים מדווחים כי מבין 110 חולים עם מעורבות עינית של מיאסטניה גראביס אחריהם בוצע מעקב של כשנתיים לכל הפחות, 36% מאלו אשר התקדמו במהלך המעקב נטו פחות להיות מטופלים בסטרואידים פומיים. לדבריהם, מחצית מהחולים אשר תסמיניהם נותרו מוגבלים לעיניים עשו שימוש בסטרואידים, בעוד ש-24% מהחולים התקדמו על אף טיפול זה (p=0.013).

לדברי החוקרים, ניתן היה לתעד את קיומם של נוגדנים עצמיים ב-96 מהחולים, ו-67% הוכחו כבעלי נוגדנים כנגד הרצפטור לאצטיל-כולין.

החוקרים טוענים כי ניתוח מידע אודות המינונים העיד על קיומה של מגמה, לפיה מינונים גבוהים יותר של סטרואידים קשורים ככל הנראה בסבירות גבוהה יותר להיעדר התקדמות המחלה. המינונים סווגו לצורך המחקר לעד 20 מ”ג ליום, בין 20 ל-40 מ”ג ליום ולמעלה מ-40 מ”ג ליום.

המינונים הגבוהים יותר בהם נעשה שימוש היו אלו הקשורים במידה הרבה ביותר בהגבלת המחלה למעורבות עינית בלבד. החוקרים מציינים כי אף אחד מבין שבעת החולים אשר עשו שימוש במינון של 50 או 60 מ”ג ליום הראו התפשטות של המחלה אל מעבר למעורבות העינית, ומוסיפים כי שישה מהם החלו את הטיפול תוך 7 חודשים מהופעת התסמינים.

החוקרים מזכירים כי לא קיימות כיום הנחיות ספציפיות ביחס לשימוש בסטרואידים בהתוויה זו, אולם לדבריהם הרופאים עושים שימוש בסטרואידים או לחילופין ב-Pyridostigmine, על פי העדפתם האישית. הם מסכמים כי על פי תוצאות מחקרם זה ניתן לעשות שימוש ב-Prednisone פומי בטיפול במעורבות עינית של מיאסטניה גראביס, שכן עשוי למנוע מהחולים הכללה של מחלתם מעבר לעיניים.

מתוך הכנס השנתי של ה-American Neurological Association (ANA) אשר נערך בסן-פרנסיסקו בחודש ספטמבר 2010.

לידיעה ב-DocGuide

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה