Ophth. Other

התקן הידרוקסיפרופיל צלולוז בשחרור מושהה עשוי לסייע לטיפול בעין יבשה (מתוך כנס ה-ARVO)

מאת ד”ר נגה ליפשיץ

מתוצאות מחקר שהוצג בכנס ה- Association for Research in Vision and Ophthalmology (ARVO) השנתי בחודש מאי 2010, עולה כי טיפול עיני בן חודש בהתקן הידרוקסיפרופיל צלולוז (hydroxypropyl cellulose ophthalmic inserts, HCOI) שיפר את הסימנים והתסמינים במטופלים עם תסמונת העין היבשה.

החוקרים מסבירים כי HCOI הוא התקן בצורת מקל זעיר העשוי מהידרוקסיפרופיל צלולוז ומוחדר לשק הדמעות. ההתקן נותר במקומו במשך היום, מתמוסס ומוביל לשחרור איטי של החומר, ועל כן הוא מספק דמעות מלאכותיות בשחרור מושהה. לדברי החוקרים, שיווק התקן ה-Lacrisets (Aton Pharma) הוחל כבר בשנות ה-70 של המאה הקודמת וכעת הוא הוחזר לשוק, ומיועד למטופלים עם תסמונת העין היבשה בדרגה בינונית עד חמורה.

המחקר כלל 418 משתתפים, אשר מילאו שאלון על התסמינים ומידת חוסר הנוחות העינית שחוו במגוון מצבים. המשתתפים החדירו את ההתקן ההידרוקסיפרופיל צלולוז פעם ביום למשך חודש, ומילאו את השאלון בעת ההצטרפות וכחודש לאחר הטיפול. 65% מהמשתתפים הוגדרו כסובלים מבעיה בדרגה בינונית עד חמורה ע”פ ה- Ocular Surface Disease Index (OSDI) וסולם פעילויות היומיום (ADL). כמו כן, החוקרים בדקו את זמן שבירות מסך הדמעות (Tear film break-up time, TFBUT).

מתוצאות המחקר עולה כי לאחר טיפול בן חודש נמצא הבדל מובהק בציון ה-OSDI בין משתתפים עם עין יבשה בדרגה חמורה ובינונית. החוקרים מדווחים כי הירידה הגדולה ביותר בציון ה-OSDI נצפתה במשתתפים עם עין יבשה בדרגה חמורה (29.8%, p<0.001), וכי במשתתפים עם עין יבשה בדרגה בינונית נצפתה ירידה של 18.9% בציון ה-OSDI (p=0.016). הם מוסיפים כי השיפור שנצפה היה גבוה יותר מכל שיפור שחוו המשתתפים לאחר קבלת טיפולים אחרים לפני תחילת המחקר.

כמו כן, במשתתפים עם עין תקינה או עין יבשה בדרגה קלה נצפתה עליה בציוני ה-OSDI, והחוקרים מציינים כי בתחילת המחקר 65% מהמשתתפים סבלו מתסמונת עין יבשה בדרגה חמורה, בעוד שלאחר כחודש 44% ממשתתפים אלו הוגדרו עם עין יבשה בדרגה בינונית, קלה או עם עין תקינה.

במחקר נמצאה עליה מובהקת ב-TFBUT בקבוצה התקינה וכן במשתתפים עם עין יבשה בדרגה חמורה, אך לא נצפתה עליה ב-TFBUT במשתתפים עם עין יבשה בדרגה קלה או בינונית. החוקרים מציינים כי תופעת הלוואי השכיחה ביותר הייתה טשטוש ראיה.

מומחית מהתחום ציינה כי לתוצאות המחקר משמעות קלינית, והדגישה כי סולם ה-OSDI הוא כלי יעיל להערכת מטופלים עם עין יבשה. היא הסבירה כי ממצאי המחקר הדגימו כי היעילות הרבה ביותר של HCOI היא במטופלים עם הפרעה בדרגה בינונית עד חמורה, וכי בקבוצה זו הטיפול עשוי להוביל לשיפור משמעותי באיכות החיים.

מתוך הכנס Association for Research in Vision and Ophthalmology (ARVO) 2010 Annual Meeting 2010.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה