Ophth. Other

מהי היעילות של Adalimumb בטיפול באובאיטיס לא זיהומית רפרקטורית? (מתוך כנס Association for Research in Vision and Ophthalmology)

מאת ד”ר בן פודה שקד

מתוצאות ביניים של מחקר רב-מרכזי חדש אשר הוצג בכנס השנתי של ה-Association for Research in Vision and Ophthalmology (ARVO) עולה כי התכשיר Adalimumb (יומירה) הינו יעיל בטיפול באובאיטיס שאינה זיהומית המסכנת את הראייה ואשר אינה מגיבה לטיפול בקורטיקוסטרואידים או בתרופות אימונוסופרסיביות.

החוקרים מסבירים כי התכשיר Adalimumab פועל מצוין בחולים מסוימים, ובאחרים פחות. כעת, הם טוענים, נותר לגלות אילו מהחולים צפויים להרוויח מהטיפול. במחקרם זה נכללו 31 חולים, בגיל ממוצע של 40.9 שנים (טווח, 23-66 שנים), אשר כבר ניסו טרם תחילת המחקר שלוש תרופות אימונוסופרסיביות בממוצע ללא הצלחה. החולים טופלו בהזרקות תת-עוריות של Adalimumab במינון 40 מ”ג מדי שבועיים. הזריקה הראשונה ניתנה באחד מהמרכזים הרפואיים המשתתפים, ואילו הזריקה השנייה כבר ניתנה על ידי המטופל עצמו תחת פיקוח החוקרים, והזריקות שלאחר מכן ניתנו על ידי המטופלים בבתיהם. יש לציין כי המחקר מומן בידי חברת Abbott.

החוקרים ביקשו להעריך את תוצאות הטיפול בתום עשרה שבועות של מעקב, לרבות חדות הראייה, דרגת הדלקת התוך-עינית, יכולת החולה להוריד במינון הסטרואידים או התכשירים האימונוסופרסיביים, וכן תוצאות דימות של הסגמנט האחורי באמצעות fluorescein angiography ו-Ocular coherence tomography.

החוקרים מדווחים כי שיפור באחד המדדים האמורים ומעלה, ללא החמרה באף אחד מהמדדים, נחשב כהצלחה של הטיפול ב-Adalimumab. בחולים שחוו הצלחה של הטיפול ניתן אישור להמשך הטיפול עד לסך של 50 שבועות.

בתום עשרה שבועות, 26 מבין 31 החולים המקוריים נותרו במחקר. מבין אלו, 17 (65%) אופיינו כמגיבים קלינית לטיפול ואושר להם להמשיך בטיפול ב-Adalimumab. מאותה נקודה, מציינים החוקרים, שניים מהמשתתפים חדלו לקבל את הטיפול, האחת בשל היריון לא מתוכנן והשני בשל אובדן ראשוני של יעילות התרופה בשבוע 23 לטיפול.

באשר לתופעות לוואי של הטיפול, נרשם אירוע אחד של תופעת לוואי רצינית, בו חולה אושפז לאחר תרדמת היפוגליקמית שנגרמה בעקבות צריכת אלכוהול אקססיבית. עם זאת, האירוע אינו מיוחס לדברי החוקרים לשימוש בתרופה. נרשמו מספר מקרים של זיהומים קלים שהצריכו עיכוב במתן הטיפול, אולם לא נרשמו תופעות לוואי שהצריכו את הפסקתו לחלוטין.

מומחה בתחום שנכח בכנס ואשר נתבקש להגיב לפרסום הדברים, טוען כי המחקר הנוכחי הינו חשוב מאחר ובחולים אלו קיימת סכנה למאור עיניהם. לדבריו, על אף ש-Adalimumab לא פעל בכל החולים, הרי שהיה מוצלח מאוד בחלקם. כעת יש צורך בהמשך המחקר בתחום במטרה להבהיר מי מהחולים צפויים להגיב לטיפול בתרופה ובתכשירים אחרים החוסמים את TNF-alpha, ומי צפויים לעשות כך באופן בטוח.

מתוך הכנס השנתי של ה-Association for Research in Vision and Ophthalmology (ARVO) שנערך בפלורידה, במאי 2010.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה