Ophth. Other

האם קיים קשר בין פזילה נרכשת ובין נגעים תוך מוחיים? (מתוך American Association for Pediatric Opthalmology and Strabismus)

מאת ד”ר בן פודה שקד

ממחקר רטרוספקטיבי חדש אשר הוצג בכנס השנתי ה-36 של ה-American Association for Pediatric Opthalmology and Strabismus (AAPOS) עולה כי בניגוד לדעה הרווחת, פזילה נרכשת מסוג Acquired Nonaccomodative Esotropia (ANAET) הינה שכיחה ואינה קשורה בהכרח להימצאותם של נגעים תוך מוחיים.

במחקר עקבו החוקרים אחר קרוב ל-200 חולים שאובחנו כסובלים מ-ANAET למשך 11 שנים בממוצע. לטענתם, המדובר במחקר ארוך הטווח הגדול ביותר שפורסם עד כה הבוחן מצב זה. החוקרים סקרו את גיליונותיהם הרפואיים של כל החולים הפדיאטריים בגילאי שישה חודשים עד 19 שנים אשר אובחנו כסובלים מ-ANAET במרכז הרפואי בו עובדים בין החודשים ינואר 1965 ודצמבר 1994, עם סך של 176 חולים, מהם 61% גברים, מספר המייצג לדבריהם היארעות של 1 מכל 284 לידות חי.

הגיל החציוני בעת אבחנת ה-ANAET היה 4.3 שנים (טווח, 11 חודשים עד 18.2 שנים), ועל אף ש-11% מהחולים היו דיפלופיים בעת התייצגותם הראשונית, אף אחד מהם לא אובחן בהמשך כסובל מממאירות תוך מוחית. החוקרים מוסיפים כי סך של 73% מהחולים (129) עברו לפחות ניתוח אחד לסטרביסמוס, 16.5% עברו ניתוח שני ו-2.8% עברו ניתוח שלישי.

במהלך תקופת מעקב ממוצעת של 10.8 שנים (טווח, 0 ימים עד 37 שנים), נמצא כי 70.3% מהחולים הראו סטית מבט של 10 דיופטרים של פריזמה ומטה בעת בדיקתם הסופית. כמו כן, 64% מכל החולים השיגו מידת מה של Stereoacuity (חציון של 800 seconds of arc) ו-7.4% השיגו סטריאופסיס תקינה.

החוקרים מסבירים כי ממצאיהם מעידים על כך שעשור אחד לאחר ניתוח בודד, שני שליש מהחולים היו במרחק 10 ביופטרי פריזמה מאורתוטרופיה, ו-1 מכל 13 חולים השיגו סטריאופסיס תקינה, כך שנצפו תוצאות טובות, ובמיוחד בעקבות התערבות כירורגית.

החוקרים מסכמים כי על פי ממצאי מחקרם זה, פזילה נרכשת מסוג ANAET הינה שכיחה הרבה יותר מכפי שסברו עד כה, וכי ההיארעות של נגעים מוחיים הנלווים לה פחות גבוהה משסברו. עבור קלינאים התוהים אם עליהם לבצע סריקות תהודה מגנטית (MRI) כשילד מתייצג עם ANAET, טוענים החוקרים כי על סמך המספרים שנצפו, אין הדבר יעיל כלכלית או נדרש קלינית בצורה אוטומטית אלא אם ישנו מממצא נוירולוגי סיסטמי. כיום, בתקופה בה יש ניסיון לצמצם עלויות על שירותי הבריאות כשהדבר ניתן, אין צורך לדבריהם לבצע סריקות אלו בכל ילד המגיע עם מצב זה אלא אם ישנם סימנים נלווים.

מומחה בתחום שנכח בכנס ונתבקש להגיב לפרסום הדברים, טוען כי המדובר במחקר חשוב, מאחר ומתמקד בילדים עם פזילה שאינם מראים סיבה ממשית לכך, מצב המכונה ANAET. הוא מסביר כי אלו הם ילדים שתמיד הייתה דאגה לגביהם מאחר ואינם זקוקים למשקפיים ולא נולדו עם פזילה- כך שהייתה תהייה מנין הופיעה פזילה זו. החשש היה שמא הגורם הנסתר לכך היה ממאירות של מערכת העצבים המרכזית. הוא מציין לשבח את עוקבת החולים, בה מספר רב מהחולים סבלו מדיפלופיה (ראייה כפולה) ואחריהם בוצע מעקב ארוך טווח, בו לא נמצאו גידולים מוחיים כלשהם.

המומחה מוסיף כי היו לו חששות בנוגע לקריטריוני ההכללה והפסילה במחקר, העשויים להשפיע על התוצאות ארוכות הטווח. עם זאת, הוא טוען כי זהו מחקר חשוב הממשיך מעקב אחר עבודות קודמות שפורסמו מטעם קבוצה זו. המסר העיקרי לדבריו הינו כי רבים מילדים אלו הינם בסופו של דבר ילדים בריאים עם תוצאות קליניות טובות מאוד.

מתוך הכנס השנתי ה-36 של ה-American Association for Pediatric Opthalmology and Strabismus (AAPOS) שנערך באפריל 2010 באורלנדו, פלורידה.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • הערכת כשל גדילה ותוצאות נוירולוגיות בפגות קיצונית (Journal of Perinatology)

    הערכת כשל גדילה ותוצאות נוירולוגיות בפגות קיצונית (Journal of Perinatology)

    כשל גדילה, כפי שבא לידי ביטוי בהיקף הראש בשחרור של ילודים עם פגות קיצונית, נמצא כקשור לתוצאות התפתחותיות והתנהגותיות בגיל שנתיים, כך פורסם ב- Journal of Perinatology ד"ר ברזילי, עורך מדור נאונטולוגיה, משתף את המאמר ומוסיף מהערותיו.

  • קרם Roflumilast אושר לטיפול באקזמה בחולים מגיל שש שנים ומעלה (מתוך הודעת ה-FDA)

    קרם Roflumilast אושר לטיפול באקזמה בחולים מגיל שש שנים ומעלה (מתוך הודעת ה-FDA)

    מנהל המזון והתרופות האמריקאי (Food and Drug Administration) אישרו התוויה חדשה לטיפול בקרם Roflumilast בריכוז 0.15% כנגד אטופיק דרמטיטיס בדרגה קלה-עד-בינונית במבוגרים וילדים מגיל שש שנים ומעלה. המומחים מסבירים כי קרם Roflumilast, אשר פותח ע”י חברת Arcutis Biotherapeutics, הינו מעכב PDE-4 מקומי ללא-סטרואידים, אשר אושר בעבר בריכוזים גבוהים לטיפול בסבוריאה ופסוריאזיס רובדי. האישור הנוכחי מבוסס […]

  • דיאטה עתירת-סיבים משחררת הורמון מדכא תאבון (Science Translational Medicine)

    דיאטה עתירת-סיבים משחררת הורמון מדכא תאבון (Science Translational Medicine)

    דיאטה עתירת סיבים משפיעה על המטבוליזם של המעי הדק ומעודדת שחרור הורמון מעי מדכא-תאבון, PYY (או Peptide Tyrosine Tyrosine), יותר מדיאטה דלת-סיבים, זאת ללא תלות בהרכב המזון, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Science Translational Medicine. החוקרים בחנו את ההשפעה של דיאטה דלת סיבים ועתירת סיבים על שחרור הורמוני מערכת עיכול, כולל PYY ו-GLP-1. […]

  • מגמות עולמיות של משקל עודף והשמנת יתר בילדים ומתבגרים: סקירה סיסטמית ומטה אנליזה (JAMA Pediatrics)

    מגמות עולמיות של משקל עודף והשמנת יתר בילדים ומתבגרים: סקירה סיסטמית ומטה אנליזה (JAMA Pediatrics)

    סקירה סיסטמית ומטה אנליזה שפורסמה לאחרונה ב-JAMA PEDIACRICS עסקה בשכיחות משקל עודף והשמנת יתר בילדים ומתבגרים, גורמי הסיכון והתחלואה הנלווית. ד"ר עדי זיו, עורך מדור ילדים, משתף את הסקירה ומוסיף מהערותיו.

  • חשיפה לזיהום אוויר לפני לידה מלווה בסיכון מוגבר לשיתוק מוחין (JAMA Netw Open)

    חשיפה לזיהום אוויר לפני לידה מלווה בסיכון מוגבר לשיתוק מוחין (JAMA Netw Open)

    חשיפה לפני הלידה לחומר חלקיקי בקוטר של עד 2.5 מיקרומטר מלווה בסיכון מוגבר לאבחנה של שיתוק מוחין בצאצא, כך מדווחים חוקרים מקנדה במאמר שפורסם בכתב העת JAMA Network Open. החוקרים בחנו את הקשר בין חשיפה לפני הלידה למזהמים באוויר ובין הסיכון לשיתוק מוחין בלמעלה ממיליון לידות במועד באונטריו, קנדה, בין 2002 ועד 2017. חשיפה לפני […]

  • חשיפה לשדה קרב מעלה את הסיכון לכאב כרוני בנשים בצבא (JAMA Netw Open)

    חשיפה לשדה קרב מעלה את הסיכון לכאב כרוני בנשים בצבא (JAMA Netw Open)

    חשיפה לשדה קרב מלווה בסיכון מוגבר לכאב כרוני בקרב נשים בשירות פעיל בצבא ארצות הברית ובנות זוג של אנשי צבא בשירות פעיל, כאשר מצב סוציו-אקונומי נמוך והפרעות פסיכיאטריות מעלות עוד יותר את הסיכון לכאב כרוני, כך עולה מנתונים שפורסמו בכתב העת JAMA Network Open. החוקרים בחנו את הנתונים ממערכת Military Health System לזיהוי אבחנות של […]

  • דלקת ענביה בילדים מלווה בסיכון מוגבר לקטרקט (JAMA Network Open)

    דלקת ענביה בילדים מלווה בסיכון מוגבר לקטרקט (JAMA Network Open)

    בילדים עם אבחנה של דלקת ענביה (Uveitis) סיכון מוגבר משמעותית להתפתחות קטרקט, בהשוואה לאלו ללא התהליך הדלקתי, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת JAMA Network Open. הסיכון המוגבר נותר על כנו לאורך תקופות מעקב שונות ובקבוצות שונות לפי גיל, מין ומוצא אתני. מחקר העוקבה התבסס על נתונים ממאגר TriNetX וכלל ילדים עם וללא […]

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה