Ophth. Other

המקור של Relative Afferent Pupillary Defect בפגיעות במסילות האופטיות

פגיעה במסילה האופטית (optic tract) מיד מאחורי הכיאסמה מבטאת הרס לאסופת סיבי עצב שמהווים אקסונים אשר עברו הצלבה מתאי הגנגליון של הרשתית הנזלית של העין השנייה ואקסונים שנשארו מאותו הצד, של תאי הגנגליון של הרשתית הטמפורלית של העין האיפסילטרלית.   

פגיעה במסילה האופטית הינה מושג פתולוגי ייחודי כיון שהוא גורם להמיאנופסיה הומונימית (homonymous hemianopsia) יחד עם relative afferent pupillary defect (RAPD), אשר מקלה להבדיל אותה מפגיעה אחרת שאחרי ה- geniculate body אשר גורמת להמיאנופסיה הומונימית ללא RAPD.

פגיעה במסילה האופטית מספקת מצב חדש שמאפשר ללימוד התכונות הפונקציונאליות ואת מספר תאי הגנגליון ברשתית אשר מספקים את מחצית השדה הטמפורלית (סיבי הרשתית הנזלית העוברים הצלבה) בהשוואה לאלה שמספקים את מחצית השדה הנזלית (סיבי הרשתית הטמפורלית שלא עוברים הצלבה).

למעשה, העברה לסירוגין של אור מפוזר בין שתי העיניים של חולה עם פגיעה במסילה האופטית, כפי שנעשה באופן שגרתי בעת ביצוע swinging flashlight test הינו אמצעי אובייקטיבי פשוט המשווה את ה- input properties של הרשתית הנזלית בעין אחת עם אלה של הרשתית הטמפורלית בעין השנייה. כאשר זה מתבצע במצב בו קיימת פגיעה במסילה אופטית, כמעט תמיד נמצא RAPD בעין בה חסר מחצית שדה טמפורלי פונקציונאלי, שהינו קונטרלטרלי לצד עם הפגיעה במסילה האופטית.

מציאת RAPD בעין בצד השני לצד עם הפגיעה במסילה האופטית נובע בדרך כלל כיון שיש איבוד של מספר גדול יותר של  תאי גנגליון מהרשתית הנזלית שהסיבים שלהם עוברים הצלבה בכיאסמה, בהשוואה לאיבוד של פחות תאי גנגליון מהרשתית הטמפורלית, שהסיבים שלהם לא מצטלבים בכיאסמה. 

אחוז הסיבים שעוברים הצלבה (שתורמים לשדה הראיה הטמפורלי) מוערך כ- 53% בהתבסס על בדיקה היסטולוגית כמותית של הכיאסמה האופטית. קשה לקבל שההבדל הקטן הזה במספר הסיבים הטמפורליים לעומת הנזליים הוא האחראי לטווח הרחב במידת ה- RAPD הנראה בחולים עם פגיעה שלימה במסילה האופטית. לדוגמה, לחולים אחדים עם פגיעה במסילה האופטית ללא פגיעה בעצב האופטי, יש RAPD מועט אך המבטא הבדל של פי 2 ברגישות בין שתי העיניים. מאידך, יש חולים עם RAPD ניכר מאד המבטא הבדל של פי 10 ברגישות הפופילומוטורית בין חצי השדה הטמפורלי התפקודי בעין אחת לעומת מחצית השדה הנזלי, התפקודי גם הוא, של העין השנייה. קשה להסביר הבדל כזה ברגישות במצבים השונים כאשר היחס בין הסיבים המצטלבים לבין הסיבים שאינם מצטלבים הוא 47:53.

מחקרים שבוצעו לאחרונה זיהו photopigment מיוחד שנקרא מלנופסין (melanopsin) המצוי בתת-אוכלוסיה של תאי גנגליון ברשתיות של יונקים. תאים אלה, שמספרם ופיזורם עדיין לא ידוע בבני אדם, עוברים אקטיבציה זמנית על ידי פוטורצפטורים. בנוסף לכך הם רגישים בעצמם לאור ונראה שהם מפעילים את רפלקס האישון (pupillary light reflex) כמו תגובות אחרות לאור כמו ה- circadian rhythm. לכן, כיום חושבים שכמעט כל רפלקס האישון מקורו בתאי גנגליון אלה. למרות שמספר קטן של תאי גנגליון ברשתית הנושאים קלט ראייתי עשויים לתרום לרפלקס האישון, המרכיב העיקרי נובע מתאי הגנגליון ברשתית המכילים מלנופסין. מחקרים פופילומטריים (pupillometric) שבדקו את הרגישות הפופילומוטורית של אזורי הרשתית השונים באמצעות גירוי אור ממוקד או הארה של מחצית רשתית, הראו שהרשתית הנזלית (שדה הראה הטמפורלי) רגישים יותר בהשוואה לרשתית הטמפורלית.

במחקר הנוכחי נבדקה בביקורתיות ההנחה הקלאסית שמידת RAPD הנובעת מפגיעה במסילה האופטית נובעת מחוסר השוויון בפיזור ה-  afferent pupillomotor input בכיאסמה כך שיש קלט רב יותר מהרשתית הנזלית. נעשה ניסיון לאפיין את הרגישות הפופילומוטורית ואת ההתכווצות המרבית של האישון בעקבות גירוי המחצית הנזלית והטמפורלית של הרשתית בכל עין בחולים עם פגיעה חד-צדדית במסילה אופטית. על ידי השוואת המאפיינים של הגירוי והתגובה של מחצית הרשתית הנזלית והטמפורלית ניתן היה להעריך את אחוז הסיבים הפופילריים שעוברים הצלבה ולבדוק את הקשר בין אחוז זה לבין הרגישות לאור של שתי העיניים.

באופן כללי, רפלקס האישון במצבים עם פגיעה במסילות האופטיות מאפשר ללמוד את הקשר בין הרגישות לאור של תאי הגנגליון של הרשתית לבין מספרם. זאת כיון שרפלקס האישון ניתן למדידה כפונקציה של טווח עוצמת האור. מידת רפלקס האישון יכול להוות מדד לא רק למידת הרגישות לאור של הנוירונים, אלא גם למספר הנוירונים המתפקדים, כאשר משווים את התגובה המרבית. הקשר בין הרגישות לאור לבין מספר הנוירונים (המוגדר על ידי עובי ה- retinal nerve fiber layer ועל ידי הטופוגרפיה של הדיסקה) הינו בעל חשיבות קלינית רבה באבחנה ומעקב אחר נוירופתיות כמו גלאוקומה.

המחקר בוצע במחלקות העיניים של University of Iowa and Veterans Administration Hospitals, Iowa City, Iowa. ושל Hôpital Ophtalmique Jules Gonin, Lausanne, Switzerland והיחידה לנוירואופתלמולוגיה של Wilmer Eye Institute, Johns Hopkins Hospital, Baltimore, Maryland.

מטרת המחקר הייתה לקבוע את אחוז ה- pupil input fibers שעוברים הצלבה בכיאסמה ולהסביר את הגודל והטווח של מידת ה-RAPD בחולים עם פגיעה במסילה האופטית. במחקר השתתפו 5 חולים עם פגיעה חד-צדדית במסילה אופטית.

במהלך המחקר נבדקה תגובת האישון לגירוי אור על המחצית הנזלית ועל המחצית הטמפורלית של הרשתית וכן לגירוי של כל הרשתית. הבדיקה בוצעה באמצעות computerized binocular infrared pupillography. הגירוי היה באמצעות 6 עוצמות אור שונות אשר חזרו 12 פעם על כל אחת מהן. המדדים העיקריים היו המידה הממוצעת של אמפליטודת ההתכווצות של האישון כפונקציה של עוצמת האור. אחוז של הסיבים המצטלבים של ה- afferent pupillomotor input חושב מהיחס של התכווצות האישון המרבית שהתקבלה בכל עין. מידת ה- RAPD נקבעה באמצעות הפופילוגרף בעקבות גירוי השדה המלא בכל עין.

התוצאות היו שבכל החולים, תגובת האישון ממחצית השדה הטמפורלי המתפקד, האיפסי-לטרלי לצד הפגוע במסילה האופטית,  הייתה  רבה יותר מאשר ממחצית השדה הנזלי הקונטרה-לטרלי. אסימטריה טמפורלית-נזלית זו גדלה ככל שגירוי האור היה חזק יותר והיה דומה בגירוי של חצי שדה ובגירוי של שדה מלא. האחוז המוערך של   decussating pupil fibers היה בין 54% ל- 67%.

מסקנת החוקרים הייתה שבמצבים של פגיעה חד-צדדית במסילה האופטית תגובת האישון לגירוי של שדות מלאים של כל עין זהה להשוואת השדה הטמפורלי המתפקד לשדה הנזלי המתפקד. אחוז הסיבים המצטלבים בא לידי ביטוי ביחס שבין האמפליטודה המרבית של התכווצות האישון כתוצאה מגירוי אור לעיניים. ה- RAPD שנגרם במצב כזה מבטא את ההבדל ברגישות לאור בין מחצית השדה התפקודית הטמפורלית והנזלית. מידת ה- RAPD לא נמצאת בהתאמה למספר האקסונים המצטלבים והבלתי מצטלבים, אלא נובעת מכך שהצד הקונטרה-לטרלי לצד של הפגיעה במסילה האופטית הינו בעל אחוז גבוה יותר של סיבים פופילומוטוריים שעברו הצלבה.

Kardon R, Kawasaki A, Miller NR:

Origin of the Relative Afferent Pupillary Defect in Optic Tract Lesions

Ophthalmology 2006;113:1345-1353.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • נבוסים של הדמית בילדים, מאת פרופ' מרדכי רוזנר

    נבוסים של הדמית בילדים, מאת פרופ' מרדכי רוזנר

    חשוב לחקור התפתחות נבוסים בדמית (choroidal nevus) היות והם עלולים להתפתח למלנומה של הדמית. מקור המלנובלסטים ב- Neural crest והם נודדים לאורך הענף הראשון של העצב הקרניאלי הטריגמינלי, וחודרים לעין לאחר מכן לאורך העצבים הסיליאריים אל הדמית. נדידת המלנובלסטים הכורואידליים מהחלק האחורי קדימה תוך כדי השתנותם למלנוציטים, עשויה להשפיע על הפיזור של הנבוסים של הדמית. […]

  • טיפול ב-Bimekizumab מפחית שיעורי דלקת ענביה בחולים עם ספונדילוארתריטיס אקסיאלי (Ann Rheum Dis)

    טיפול ב-Bimekizumab מפחית שיעורי דלקת ענביה בחולים עם ספונדילוארתריטיס אקסיאלי (Ann Rheum Dis)

    בחולים עם אבחנה של ספונדילוארתריטיס אקסיאלי שטופלו ב- Bimekizumab (בימזלקס) תועדו שיעורי היארעות נמוכים יותר של דלקת ענביה, בהשוואה לאלו שקיבלו טיפול דמה, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Annals of the Rheumatic Diseases. החוקרים התבססו על נתונים משני מחקרים בשלב 3, מחקר אחד בשלב 2b ושלבי הארכה בתווית-פתוחה של מחקרים אלו להערכת שיעורי […]

  • עדויות חדשות תומכות בהחלפת טיפול ל-Faricimab בחולים עם ניוון מקולארי גילי רטוב (מתוך הכנס השנתי מטעם ה-American Society of Retina Specialists)

    עדויות חדשות תומכות בהחלפת טיפול ל-Faricimab בחולים עם ניוון מקולארי גילי רטוב (מתוך הכנס השנתי מטעם ה-American Society of Retina Specialists)

    מנתונים חדשים שפורסמו במהלך הכנס השנתי מטעם ה-American Society of Retina Specialists עולה כי בעיניים עם ניוון מקולארי גילי (Age-related Macular Degeneration) רטוב בהן הוחלף הטיפול לטובת Faricimab תועדה פעילות מחלה פחותה, עם מרווחים גדולים יותר בין הטיפול וחדות ראיה יציבה. המחקר התצפיתי מבוסס על נתונים ממאגר Fight Retinal Blindness! Registry ונועד לקבוע את תוצאות […]

  • ההשפעה של IOLs מסננות אור כחול על התפתחות אטרופיה מקולרית בחולי AMD נאווסקולרי, מאת פרופ' מרדכי רוזנר

    ההשפעה של IOLs מסננות אור כחול על התפתחות אטרופיה מקולרית בחולי AMD נאווסקולרי, מאת פרופ' מרדכי רוזנר

    אטרופיה מקולרית מחמת גיל (AMD) הינה הגורם המוביל לעיוורון בלתי הפיך לאחר גיל 65 שנים.  ב- AMD נאווסקולרי (nAMD) קיימת אטרופיה מקולרית נלווית המאופיינת בהתפתחות אזורים אטרופיים ששטחם גדל עם הזמן והם גורמים לסקוטומות ואיבוד ראייה כתוצאה מהמעורבות הפובאלית. מחקרים in vitro של תאי פיגמנט אפיתל של הרשתית (RPE) הראו שחשיפה לאור כחול גורמת להתחלת […]

  • טכנולוגיית בינה מלאכותית עשויה לסייע בזיהוי מחלות עיניים בילדים על-סמך תמונות במכשיר הנייד (JAMA Netw Open)

    טכנולוגיית בינה מלאכותית עשויה לסייע בזיהוי מחלות עיניים בילדים על-סמך תמונות במכשיר הנייד (JAMA Netw Open)

    טכנולוגיית בינה מלאכותית עשויה לסייע בזיהוי מחלות עיניים בילדים בדרגת דיוק גבוהה על-בסיס תמונות במכשירים הניידים, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת JAMA Network Open. מחקר החתך נערך בבית חולים בשנחאי בין תחילת אוקטובר בשנת 2022 ועד סוף ספטמבר בשנת 2023 וכלל 476 ילדים עם אבחנה של קוצר ראיה (251 ילדים), פזילה (180 […]

  • אבחנה מבדלת בין גלאוקומה ללחץ על הכיאסמה באמצעות OCT, פרופ' מרדכי רוזנר

    אבחנה מבדלת בין גלאוקומה ללחץ על הכיאסמה באמצעות OCT, פרופ' מרדכי רוזנר

    בחולים עם גידולים היוצרים לחץ על הכיאסמה, המנבא המשמעותי ביותר לתוצאות טובות מבחינת הראייה הינו ניתוח בשלב מוקדם. החולים עשויים לא להיות מודעים למצב התחלתי של לחץ על הכיאסמה עד לשלב מתקדם יותר בו איבוד השדה עמוק או מגיע למרכז. גם במרפאת גלאוקומה בה מבצעים מעקב של שדה הראייה  קיימת סכנה של אבחנה מאוחרת של […]

  • טיפול ב-Filgotinib מפחית שיעורי כשלון טיפול כנגד דלקת ענביה (JAMA Ophthalmology)

    טיפול ב-Filgotinib מפחית שיעורי כשלון טיפול כנגד דלקת ענביה (JAMA Ophthalmology)

    במאמר שפורסם בכתב העת JAMA Ophthalmology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר אקראי חדש בשלב 2, מהן עולה כי Filgotinib, מעכב Janus Kinase-1, הינו טיפול יעיל ונסבל היטב ומפחית את שיעורי כשלון טיפולים כנגד דלקת ענביה פעילה שאינה על-רקע זיהומי. מחקר HUMBOLDT הינו מחקר בשלב 2, אקראי, שכלל משתתפים מ-26 מרכזים משבע מדינות להערכת היעילות והבטיחות […]

  • השפעת אספירין על רטינופתיה סוכרתית, פרופ' מרדכי רוזנר

    השפעת אספירין על רטינופתיה סוכרתית, פרופ' מרדכי רוזנר

    רטינופתיה סוכרתית היא הגורם המוביל לפגיעה בראייה במבוגרים בגיל העבודה בכל העולם. השלב הראשון של המחלה שניתן לזיהוי הינו חסימה של נימים ברשתית (capillary occlusion) על ידי קרישים או דלקת, שגורמת לאזורים של נונפרפוזיה ומיקרואנאוריזמות בכלי הדם שבסביבה. מתחילה שרשרת של שינויים שגורמים לנזק נוסף לכלי הדם הקטנים ולניוון של הרקמה העצבית. ההשפעה נוגדת הקרישה […]

  • דלקת ענביה בילדים מלווה בסיכון מוגבר לקטרקט (JAMA Network Open)

    דלקת ענביה בילדים מלווה בסיכון מוגבר לקטרקט (JAMA Network Open)

    בילדים עם אבחנה של דלקת ענביה (Uveitis) סיכון מוגבר משמעותית להתפתחות קטרקט, בהשוואה לאלו ללא התהליך הדלקתי, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת JAMA Network Open. הסיכון המוגבר נותר על כנו לאורך תקופות מעקב שונות ובקבוצות שונות לפי גיל, מין ומוצא אתני. מחקר העוקבה התבסס על נתונים ממאגר TriNetX וכלל ילדים עם וללא […]

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה