Ophth. Other

תפקידם של הקרוטנואידים lutein ו-zeaxanthin בהגנה מפני דגרדציה הקשורה לגיל של המקולה: סקירה המבוססת על עדויות שנויות במחלוקת (Nutrition J)

מטרת סקירה זו היתה לבחון את תפקידם של הקרוטנואידים, lutein ו-zeaxanthin, ואת מעורבותם בשינוי הפתוגנזה של תהליך הדגרדציה הקשור לגיל של המקולה (AMD).

נמצא כי עדויות עכשוויות מעלות את האפשרות ש-lutein ו-zeaxanthin, קרוטנואידים המצויים במגוון פירות וירקות, עשויים לגונן מפני מחלת העיניים השכיחה של דגרדציה של המקולה. פוטנציאל זה והחסר בטיפול להאטת התקדמות הדגרדציה של מקולה, יצרו ענין ציבורי רב ביתרונות הבריאותיים של קרוטנואידים אלה ועודדו את הכללתם בתוספי מזון שונים.

העדויות התומכות בתפקידם במחלה זו עולות ממחקרים בסיסיים בחיות ניסוי וממגוון ניסויים קליניים ואפידמיולוגיים. חלק מהמחקרים האפידמיולוגיים מעידים על תפקיד חיובי של הקרוטנואידים במניעת AMD, ואילו אחרים מוצאים שהם אינם קשורים למחלה. תוצאות כמה מחקרים קליניים מעידות כי הסיכון ל-AMD מופחת כאשר מועלות רמות הקרוטנואידים בסרום או בדיאטה, אך קשר זה לא נצפה במחקרים אחרים. בנוסף חסר מידע מפורסם אודות רעילותם של הקרוטנואידים ובנוגע למינון האופטימלי של תוספי מזון אלה.

נראה שצריכת מזונות עשירים בקרוטנואידים lutein ו-zeaxanthin בדיאטה מועילה בהגנה על רקמת הרשתית, אך תופעה זו טרם הוכחה. עד להשגת ידע מדעי, מומלץ לחולים המצויים בסיכון ל-AMD להוסיף לדיאטב שלהם ירקות ירוקים כהים ועליים, ולהצטייד בעדשות מגוננות מפני קרינת UV ובכובע בשהייה בחוץ. למחקר עתידי אודות תפקיד התזונה, החשיפה לאור, הגנטיקה והשילוב של תרפיה פוטו-דינמית ושל זריקות סטרואידיות של triamcinolone-acetonide לנוזל הזגוגי של העין פוטנציאל באפשרויות טיפוליות עתידיות.

Nutrition Journal 2003, 2:20

לידיעה

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה