Ophth. Other

נוירופתיה אופטית איסכמית קדמית בעיניים עם Drusen בדיסק האופטי (Arch Ophthalmol)

עד כה, ידועים דיווחים אודות מקרים נוירו-פתיה אופטית איסכמית קדמית (AION) שהופיעה בעיניים שבהם drusen בדיסק האופטי (ODD), אך טרם אופיינו הסממנים הקליניים של התופעה.

במחקר שפורסם לאחרונה החליטו החוקרים להביא תיאור טוב יותר של הסממנים הקליניים במקרי AION הקשורים ב-ODD ולהשוות אותם לסממנים הקליניים של מקרי AION שאינם עורקיים.

במחקר נסקרו הרשומות הרפואיות של 20 חולים שסבלו מ-AIOD הקשור ב-ODD. בארבעה מתוכם נמצאה השפעה על שתי העיניים, ולכן נערך המחקר ב-24 עיניים. אבחון ה-ODD נעשה באמצעות בדיקה תוך-עינית, באמצעות אולטרא-סונוגרפיה אורביטלית, או באמצעות סריקה טומוגרפית ממוחשבת. בכל החולים נערך רישום נתונים הנוגעים לגיל, למין, לגורמי סיכון ווסקולריים, לסימפטומים, לחדות הראיה, לשדה הראיה, ולתוצאות בדיקת המעקב. הממצאים הושוו לנתונים שנאספו קודם לכן בקרב חולים הסובלים מ-AION שאיננה עורקית.

20 הנבדקים כללו 14 גברים ו-6 נשים (בטווח הגילאים 18-69 שנים, ועם גיל ממוצע של 49.4 שנים). גורמי סיכון ווסקולרים נמצאו בקרב 10 חולים (50%). שלושה מהנבדקים דיווחו על אפיזודות של אובדן ראייה זמני לפני הופעת הליקוי הקבוע. חדות הראיה שנמצאה בבדיקה הראשונית עמדה על ערך של 20/60 או על תוצאה טובה יותר ב-15 מתוך 24 העיניים שנבדקו (62%), ב-8 מהם נמצאה חדות ראיה בערך של 20/20. הדפוס העיקרי של אובדן שדה ראיה היה פגם גובהי או מקושת שנמצא ב-19 עיניים (79%), ו-centrocecal scotoma נמצאה ב-5 עיניים (21%). ב-11 עיניים (46%) התרחשה החמרה סובייקטיבית בראיה לפני הבדיקה הנוירו-אופטית, וב-7 עיניים (29%) נמצא תיעוד אובייקטיבי של התקדמות המחלה. חדות הראיה הסופית שנמדדה עמדה על ערך של 20/40 או על תוצאה טובה מכך ב-13 מתוך 21 עיניים (62%) ועל ערך של 20/200 או על תוצאה גרועה מכך ב-3 מבינהן (14%).

בכל הנוגע לשכיחות גורמי הסיכון הווסקולריים, לדפוסי האובדן של שדה הראיה, ולהופעה עוקבת של ארוע דומה בעיין הנגדית, נמצא דימיון רב בין הנבדקים לבין חולים הסובלים מ-AION שאינננו עורקי ואיננו קשור ל-drusen. בניגוד לכך, מוצאים החוקרים כי החולים הסובלים מ-AION הקשור ל-ODD צעירים יותר מאלה הסובלים מ-AION שאיננו עורקי, שנמצאה בקרבם שכיחות גבוהה יותר של דיווחים על אפיזודות קודמות של אובדן ראיה זמני, ושתוצאות בדיקות הראיה שלהם טובות יותר. 

Arch Ophthalmol. 2004;122:48-53.  

לידיעה

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה