Obesity

האם נטילת תוספי שמן דגים במהלך ההיריון מעלה את הסיכון להשמנה בצאצאים? (Am J Clin Nutr)

נטילת תוספי שמן דגים במהלך ההיריון מלווה בסיכון מוגבר לעודף-משקל בצאצאים בגיל עשר שנים, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת American Journal of Clinical Nutrition. עם זאת, לפחות בשלב זה הרושם הוא כי התועלת של תוספי שמן דגים במהלך ההיריון עולה על הסיכון האפשרי להפרעה במשקל.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי ההמלצה הנוכחית לנשים בגיל הפוריות היא לצריכת 250 מ”ג ביום של EPA ו-DHA דרך התזונה ולהגביר את צריכת DHA ב-100-200 מ”ג במהלך היריון. המלצה זו נובעת בעיקר מסיבות תזונתיות לתמיכה בהתפתחות מוח העובר.  ההמלצה להתבסס על תוספי שמן דגים להפחתת הסיכון ללידה מוקדמת מבוססת על מכלול נתונים לאורך מספר שנים.

במחקר הנוכחי נבחנו 282 ילדים שנחשפו לתוספי שמן דגים במהלך ההיריון אל מול 274 ילדים בקבוצת ביקורת. מהנתונים עולה כי בקרב ילדים לאימהות שנטלו תוספי שמן דגים במהלך ההיריון תועד מדד מסת גוף ממוצע גבוה יותר בגיל עשר שנים (17.4 לעומת 16.9, p=0.02), כמו גם ממוצע סטיות תקן גבוה יותר (הבדל ממוצע של 0.19, p=0.03), כמו גם שיעור גבוה יותר של ילדים עם עודף-משקל (יחס סיכויים של 1.53, p=0.047). לא תועדו הבדלים במשקל, גובה, היקף מותניים, או שכיחות השמנת-יתר או תת-משקל.

כל 556 הילדים שלקחו חלק במחקר השלימו הערכה של הרכב הגוף באמצעות הערכת BIA (או Bioelectrical Impedance Analysis). באלו שנחשפו לתוספי שמן דגים תועדה מסת גוף רזה גבוהה יותר (p=0.17), כמו גם מסת שומן (p=0.07) ואחוז שומן (p=0.053) גבוהים יותר מאלו בקבוצת הביקורת, לאחר תקנון לגיל ומין. עוד דווח על מדדי תסמונת מטבולית גבוהים יותר (p=0.053). כל ההבדלים הללו לא היו מובהקים סטטיסטית.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי מציעים כי תוספי שמן דגים עלולים להביא לעליה בסיכון ארוך הטווח להתפתחות השמנה בצאצא. עם זאת, תוספי שמן דגים בזמן היריון לוו בסיכון מופחת להופעה מוקדמת של אסתמה בילדות וזיהומים. יתרה מזאת, עדיין לא ברור אם מדובר בממצא אקראי, מאחר והדבר לא היה צפוי ולא תואר במחקרים קודמים בנושא.

Am J Clin Nutr, April 2024

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה