Obesity

ללא קשר לסוכרת, Liraglutide (סאקסנדה) יעילה לירידה במשקל (Journal of Clinical Practice)

מטא אנליזה חדשה מראה כי Liraglutide במינון תת עורי נקשר לירידה משמעותית במשקל של חולים עם עודף משקל בדרגות שונות ללא קשר לסטטוס הסוכרת בהשוואה לפלסבו

מטא אנליזה חדשה שפורסמה ב-Journal of Clinical Practice מראה כי Liraglutide במינון תת עורי של 3.0 מ”ג (סאקסנדה) נקשר לירידה משמעותית במשקל בחולים עם עודף משקל בדרגות שונות ללא קשר לסטטוס הסוכרת, בהשוואה לפלסבו. מטרות המחקר היו להעריך את היעילות והבטיחות של Liraglutide 3.0 mg בחולים עם עודף משקל והשמנה, ללא קשר לסטטוס מחלת הסוכרת שלהם. החוקרים חיפשו במאגרי מידע אלקטרונים: PubMed, Embase ו-ClinicalTrial.gov את כל מחקרי הביקורת האקראיים (RCTs) שהעריכו את היעילות והבטיחות של Liraglutide 3.0 mg בהשוואה לפלסבו בחולים עם עודף משקל (≥27 kg/m2) וחולים עם השמנת יתר (≥30 kg/m2) מעל גיל 18. החוקרים השוו את תוצאות המחקר בין קבוצות Liraglutide במינון 3.0 מ”ג לקבוצות פלצבו הן בחולי סוכרת והן בחולים ללא סוכרת.

תוצאי היעילות שנמצאו משמעותיים במחקרים הנ”ל בין חולי סוכרת לחולים ללא סוכרת כללו:
– שינוי במשקל הגוף מתחילת המחקר, כפי שנצפה ב-12 מחקרים במטופלים ללא סוכרת [MD = ירידה של 5.04 ק”ג, P<0.001], לעומת 2 מחקרים בחולי סוכרת [MD = ירידה של 4.14 ק”ג, P<0.001].
– ירידה בהיקף הבטן שנצפתה ב-8 מחקרים במטופלים ללא סוכרת [MD = ירידה של 3.64 ס”מ
, P<0.001]., לעומת 2 מחקרים בחולי סוכרת [MD = ירידה של 3.11 ס”מ, P<0.001].
– ירידה ב-BMI שנצפתה ב-5 מחקרים במטופלים ללא סוכרת [MD = ירידה של 1.95 kg/m2
, P<0.001], לעומת מחקר בודד בחולי סוכרת [MD = ירידה של 1.86 kg/m2, P<0.001].
– פרופורציית המטופלים שירדו יותר מ-5% ממשקל גופם שנצפתה ב-8 מחקרים במטופלים ללא סוכרת [RR = 2.21
, P=0.03], לעומת שני מחקרים בחולי הסוכרת [RR = 2.34, P=0.39].
– פרופורציית המטופלים שירדו יותר מ-5% ממשקל גופם שנצפתה ב-7 מחקרים במטופלים ללא סוכרת [RR = 3.36
, P=0.00], לעומת שני מחקרים בחולי הסוכרת [RR = 3.64, P=0.81].

הערכת תוצאי בטיחות עם שימוש ב-Liraglutide 3.0 mg בהשוואה לפלסבו בחולים ללא סוכרת לעומת חולים סוכרתיים, חשפה שיעור משמעותי של חולי סוכרת שחוו תופעות לוואי, אך סיכון דומה של תופעות לוואי מסוכנות בין הקבוצות. יש לציין כי חלק מה-RCT הכלולים היו בגודל מדגם קטן עם משך מעקב קצר; כתוצאה מכך, ההשפעה על פרמטרים הקשורים להפחתת משקל עלולה להיות מוערכת ביתר, שכן היעילות הדומה עשויה שלא להופיע אם משך המעקב ארוך יותר. בנוסף, היו הבדלים ניכרים בין המחקרים במאפייני המטופל, התערבויות\טיפול רקע, תכנון המחקר ומשך המעקב, מה שהוביל להטרוגניות משמעותית. יתר על כן, נכללו מאמרים שפורסמו משני מאגרי מידע בלבד, ולא היה ניתן לכלול את הנתונים מספרות שאינם זמינים לציבור. לפיכך, ייתכן שהתוצאות לא משקפות במלואן את הבסיס הראייתי הקיים.

למאמר ב-International Journal of Clinical Practice

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה