Obesity

גורמים המנבאים התפתחות סוכרת לאחר ניתוח מטבולי (Obes Surg)

איזון רמות סוכר טרם ניתוח מטבולי והיקף הירידה במשקל במהלך השנה הראשונה לאחר ההתערבות הניתוחית נקשרו באופן משמעותי עם סיכוי נמוך יותר להתפתחות סוכרת לאחר ניתוח מטבולי, כך עולה מתוצאות מחקר חדש מישראל, בראשות ד”ר דרור דיקר מבית חולים השרון ושותפיו, אשר פורסמו בכתב העת Obesity Surgery.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי ישנה חשיבות רבה לזיהוי גורמי סיכון להתקדמות לסוכרת בקרב מטופלים עם השמנה וקדם-סוכרת במטרה למנוע התפתחות סוכרת. כעת הם השלימו הערכה של שיעורי התקדמות לסוכרת חמש שנים לאחר שלושה סוגים שונים של ניתוחים מטבוליים ובחנו גורמים שניבאו התפתחות סוכרת.

החוקרים אספו נתונים אודות משתתפים עם קדם-סוכרת, אשר הוגדרה בנוכחות ריכוז סוכר בדם בצום בטווח 100-125 מ”ג/ד”ל או ריכוז המוגלובין מסוכרר בטווח 5.7-6.4% בתחילת המחקר (טרם הניתוח), אשר השלימו ניתוח מטבולי בשירותי בריאות כללית במהלך השנים 2002-2011.

מבין 1,756 משתתפים עם קדם-סוכרת, 819 השלימו ניתוח טבעת, ב-845 חולים בוצע ניתוח שרוול קיבה וב-92 מקרים בוצע ניתוח מעקף קיבה. גיל המשתתפים הממוצע עמד על 41.6 שנים, 73.5% היו נשים.

חמש שנים לאחר הניתוח, 177 משתתפים (10.1%) פיתחו סוכרת. שיעורי התקדמות לסוכרת לפי סוג הניתוח עמדו על 14.4% לאחר ניתוח טבעת, 6.3% לאחר ניתוח שרוול קיבה ו-6.5% לאחר מעקף קיבה. התקדמות לסוכרת הייתה מהירה יותר לאחר ניתוח טבעת, בהשוואה לניתוח שרוול קיבה או מעקף קיבה (p<0.005).

מניתוח רב-משתני עלה כי גורמים שניבאו התפתחות סוכרת חמש שנים לאחר הניתוח כללו ירידה במשקל במהלך השנה הראשונה לאחר הניתוח וערכי סוכר בצום או המוגלובין מסוכרר בטווח קדם-סוכרת טרם ההתערבות הניתוחית. החוקרים לא זיהו קשר בין המשקל טרם הניתוח, גיל, או מין המשתתפים ובין שיעורי התקדמות לסוכרת. שיעורי התקדמות לסוכרת היו נמוכים יותר (4.7%) חמש שנים לאחר ההתערבות הניתוחית באלו שאיבדו מעל 25% ממשקל הגוף, בהשוואה לאלו שאיבדו פחות מ-15% ממשקל גופם במהלך השנה הראשונה לאחר הניתוח.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מדגישים את חשיבות איזון גליקמי טרם הניתוח והיקף הירידה במשקל במהלך השנה הראשונה לאחר הניתוח בכל הנוגע לסיכון להתפתחות סוכרת בטווח הארוך בחולים עם קדם-סוכרת המופנים לניתוח מטבולי.

Obes Surg (2019) 29:3901-3906

הערת מערכת:

הנכם מוזמנים להשתמש במחשבון  המציג את סיכויי ההחלמה מסוכרת בהתבסס על סוג הניתוח ומס’ פרמטרים נוספים (פותח ע”י e-Med בשיתוף עם החוקרים). 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה