Obesity

ממתיקים דלי-קלוריות מעודדים הצטברות שומן (מתוך הכנס השנתי מטעם ה-Endocrine Society)

צריכת ממתיקים דלי-קלוריות עשויה לעודד הפרעה בתפקוד מטבולי ולהביא לעליה בנטיה לסוכרת, בפרט בקרב מטופלים שמנים, כך עולה מתוצאות מחקר מעבדתי חדש, שפורסמו במהלך הכנס השנתי מטעם ה-Endocrine Society.

החוקרים בחנו את ההשפעה של סוכרלוז, ממתקין נפוץ בשימוש, על תאי גזע מרקמת שומן אדם. הם הציבו את תאי הגזע בצלחות פטרי למשך 12 ימים, עם מצע המעודד ייצור שומן, במטרה לחקות סביבה המעודדת השמנה. לאחר מכן הם הוסיפו 0.2 מילימול של סוכרלוז, מינון דומה לריכוז המצוי בדם באנשים הצורכים כמות רבה של ממתיק זה. במינון זה, החוקרים זיהו עליה בביטוי גנים הקשורים לייצור שומן ודלקת.

בניסוי נפרד, הם בחנו דגימות ביופסיה של שומן בטני מ-14 מבוגרים שמנים וארבעה מבוגרים בעלי משקל תקין, אשר צרכו ממתיקים דלי-קלוריות (בעיקר סוכרלוז).

במבוגרים שמנים, אך לא באלו בעלי משקל תקין, תועד מעבר גלוקוז מוגבר לתוך התאים וביטוי יתר של גנים ידועים המייצרים שומן, בהשוואה לדגימות ביופסיה משומן מבוגרים שלא צרכו ממתיקים אלו.

בקרב השמנים תועדה עליה מובהקת סטטיסטית בגנים המבקרים ייצור שומן. לפיכך, ממתיקים דלי קלוריות מזיקים יותר לצרכנים שלהם אותם ממתיקים מיועדים.

עוד עולה מהניסוי כי סוכרלוז עשוי לעודד הצטברות ROS (Reactive Oxygen Species) בתאים. אותם רדיקאלי חמצן עשויים להפריע לפעילות תאים ולהאט מטבוליזם תאים, דבר המעודד הצטברות שומן בתאים. ממצאים אלו מספקים הסבר נוסף להשפעה של סוכרלוז על מטבוליזם הגוף.

החוקרים כותבים כי ממצאי המחקר מעידים כי על מבוגרים בעלי עודף-משקל או השמנת יתר להימנע לחלוטין ממתיקים דלי-קלוריות.

מתוך הכנס השנתי מטעם ה-Endocrine Society

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה