Obesity

צריכת נוזלים לא-מספקת עשויה לתרום להשמנה (Ann Fam Med.)

חוקרים מדווחים במאמר שפורסם בכתב העת Annals of Family Medicine על ממצאי מחקר חדש, מהם עולה קשר משמעותי בין צריכת נוזלים לא-מספקת ובין עליה במדד מסת הגוף (BMI או Body Mass Index) והשמנה, גם לאחר שלקחו בחשבון משתנים אפשריים שונים.

החוקרים מסבירים כי אוסמולליות שתן הינה מדד מצויין להערכת הידרציה והינה סמן טוב יותר מצריכת מים בלבד, מאחר ולוקחת בחשבון מים וממסים אחרים שמקורם במזון ומשקאות אחרים.

לשלילת ערפלנים אפשריים המשפיעים על אוסמולליות שתן, החוקרים השלימו ניתוח סטטיסטי והוציאו משתתפים עם אבחנה של סוכרת, עם ריכוז המוגלובין מסוכרר גבוה (6.5% ומעל), או אלו שנטלו טיפול במשתנים.

החוקרים בחנו את הנתונים אודות מדגם ארצי מייצג מסקר ה-NHANES לשנים 2009-2012, שכלל מבוגרים בגילאי 18-64 שנים (9,528 משתתפים). המדגם כלל 50.8% נשים והגיל הממוצע של המשתתפים עמד על 41 שנים.

החוקרים בחנו את הקורלציה בין מדד מסת הגוף עם ערכי אוסמולליות שתן של 800 מיליאוסמול/ק”ג ומעלה, המעידים על צריכת נוזלים לא-מספקת. הם לקחו בחשבון ערפלנים מוכרים, כולל גיל, מוצא/גזע, מין ורמת הכנסה.

מהנתונים עלה כי במבוגרים שלא צרכו נוזלים בכמות מספקת תועדו מדדי מסת גוף גבוהים יותר, בהשוואה לאלו שצרכו כמות נוזלים מספקת (עליה של 1.32 ק”ג/מ”ר, בממוצע), כמו גם סיכוי גבוהי יותר להשמנה (יחס סיכויים של 1.59).

לדברי החוקרים, יש עדויות לפיהן הידרציה ירודה קשורה עם ירידה בבריאות הנפשית, גופנית ורגשית, ועשויה להשפיע על משימות הקשורות בקשב, פסיכומוטוריקה וזיכרון. עוד נמצא קשר בין ירידה במצב רוח, כאבי ראש ותפקוד כלייתי ירוד ובין צריכת נוזלים לא-מספקת.

Ann Fam Med. 2016;14:320-324

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה