Obesity

השמנה מעלה סיכון לאירועים תרומבוטיים ורידיים מוחיים בנשים תחת גלולות למניעת היריון (JAMA Neurol)

בנשים שמנות הנוטלות גלולות למניעת היריון סיכון מוגב רמשמעותית לאירועי תרומבוזיס ורידי מוחי, כך עולה מתוצאות מחקר חדש, שפורסמו במהלך חודש מרץ בכתב העת JAMA Neurology.

מטרת המחקר הייתה לבחון אם השמנה הינה גורם סיכון לאירועי CVT (Cerebral Venous Thrombosis).

מדובר במחקר מקרה-ביקורת, שכלל מבוגרים שאושפזו עם CVT בין 1 ביולי, 2006 (אמסטרדם) ו-1 באוקטובר, 2009 (ברן) ועד 31 בדצמבר, 2014, למרכז רפואי באמסטרדם או בברן. קבוצת הביקורת כללה משתתפים מקבוצת הביקורת במחקר Multiple Environmental and Genetic Assessment of Risk Factor for Venous Thrombosis Study, שהונ מחקר מקרה-ביקורת גדול, שבוצע בין 1 במרץ, 1999, ועד 31 בספטמבר, 2004.

ההשמנה הוגדרה בנוכחות מדד מסת גוף של 30 ומעלה והחוקרים השלימו תקנון למין, גיל, היסטוריה של ממאירות, מוצא אתני, הרגלי עישון וטיפול בגלולות.

המחקר כלל 186 מקרים ו-6,134 ביקורות. קבוצת המקרים הייתה צעירה יותר (גיל חציוני של 40 לעומת 48 שנים), עם שכיחות גבוהה יותר של נשים (71.5% לעומת 52.5%), שכיחות גבוהה יותר של טיפול בגלולות (72.9% לעומת 23.5%) ושכיחות גבוהה יותר של היסטוריה של ממאירות (9.1% לעומת 3.8%), בהשוואה לביקורות.

השמנה לוותה בסיכון מוגבר ל-CVT (יחס סיכויים מתוקן של 2.63). ריבוד לפי מין הדגים קשר משמעותי בין CVT ובי ןהשמנה בנשים (יחס סיכויים מתוקן של 3.50), אך לא בגברים (יחס סיכויים מתוקן של 1.16). מריבוד נוסף עלה כי בנשים שנטלו גלולות למניעת היריון, עודף-משקל והשמנת-יתר לוו בסיכון מוגבר ל-CVT, באופן תלוי-מינון (יחס סיכויים מתוקן של 11.87 באלו עם עודף משקל ו-29.26 באלו עם השמנת יתר). לא זוהה קשר בקרב נשים שלא נטלו גלולות למניעת היריון.

החוקרים מסכמים וכותבים כי השמנה הינה גורם סיכון משמעותי ל-CVT בנשים הנוטלות גלולות למניעת היריון.

JAMA Neurol. Published online March 14, 2016

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה