Obesity

האם מדד מסת הגוף מסייע בהחלטה על בדיקות סקר לאוסטיאופורוזיס? (Maturitas)

מדד מסת גוף נמוך מ-28 ק”ג למטר בריבוע בלבד עשוי לסייע בהחלטה על בדיקות סקר של נשים צעירות לאחר-מנופאוזה לנוכחות אוסטיאופורוזיס, כך עולה מתוצאות מחקר חדש, שפורסמו בכתב העת Maturitas.

בנשים לבנות וצעירות, לאחר-מנופאוזה, בגילאי 50-64 שנים, האמצעים הנוכחיים לבדיקות לפני סקירה לזיהוי נשים המועמדות לבדיקות להערכת צפיפות העצם (DEXA או Dual Energy X-ray Absorptiometry) אינן מביאות לתוצאות טובות יותר מאשר הערכות המבוססות על מדד מסת גוף בלבד.

החוקרים אינם טוענים כי מדד מסת הגוף לבדו מהווה חלופה להחלטה לפני בדיקת סקירה של אוסטיאופורוזיס, אך יש לקחת בחשבון מדד זה כאשר מנסים להחליט אילו מטופלות להפנות לבדיקת DEXA. עדיין אין כלי המספק הערכה טובה דיו של הסיכון לאוסטיאופורוזיס לפני בדיקת סקירה.

החוקרים השוו את תוצאות הסקירה על-בסיס מדד מסת גוף לאמצעים הזמינים כיום להמלצה על בדיקות DEXA בנשים לאחר-מנופאוזה:

·         מדד FRAX (Fracture Risk Assessment Tool) מטעם ה-USPSTF בו מומלץ על בדיקת DEXA בנוכחות סף סיכון לשבר אוסטיאופורוטי מג’ורי של 9.3% בתוך עשר שנים.

·         מדד OST (Osteoporosis Self-Assessment Tool) המבוסס על גיל ומשקל גוף עם מדד נמוך מ-2 נקודות.

·         מדד SCORE (Simple Calculated Osteoporosis Risk Estimation) המחשב מדד על-בסיס גיל, מוצא, דלקת מפרקים שגרונית, שברים לא-טראומטיים של החוליות, ירך, או שורש כף יד, טיפול קודם באסטרוגן ומשקל עם מדד נמוך מ-2- נקודות.

·         מדד ORAI (Osteoporosis Risk Assessment Instrument), המבוסס על גיל, משקל וטיפול קודם באסטרוגן, עם מדד של לפחות 9 נקודות.

·         מדד RF (Risk Factor) המבוסס על נשים עם לפחות אחד מהבאים: שבר ירך או חוליות לאחר גיל 50, שבר ירך באחד ההורים, טיפול ארוך-טווח בסטרואידים בהווה או בעבר, עישון פעיל, קומה נמוכה והיסטוריה רפואית של דלקת מפרקים שגרונית.

החוקרים גייסו למחקר 445 נשים לאחר-מנופאוזה, בגילאי 50-64 שנים, שפנו להשלמת בדיקת DEXA על-בסיס המדדים המפורטים מעלה בין השנים 2007-2009. הם אספו את תוצאות בדיקות DEXA וערכו סקר טלפוני להשלמת נתונים אודות גיל, מוצא, משקל, גובה, גורמי סיכון לאוסטיאופורוזיס, עישון פעיל וגורמים אחרים. הנשים השלימו את בדיקות DEXA באחד מארבעה אתרים באזור קונטיקט.

מרבית הנשים היו לבנות (95%), בגיל ממוצע של 57 שנים, עם מדד מסת גוף ממוצע של 27. 8.5% מהנשים אובחנו עם אוסטיאופורוזיס ו-0.7% אובחנו עם שבר אוסטיאופורוטי. מבין 445 הנשים, רק אישה אחת סבלה מתת משקל, 195 היו בעלות משקל תקין, 132 בעלות עודף משקל ו-117 היו שמנות.

הסיכון הממוצע לשבר אוסטיאופורוטי בתוך עשר שנים בקרב הנשים, כפי שנקבע לפי מדד FRAX, עמד על 7.2%. הסיכון עם מדדי SCORE, ORAI ו-OST עמד על 7.1%, 8.1% ו-2.8%, בהתאמה. החוקרים מדווחים כי מדד מסת גוף אופטימאלי הינו 27.7 ק”ג למטר בריבוע ומנבא אוסטיאופורוזיס עם רגישות של 95% וסגוליות של 38%. מדד FRAX מלווה ברגישות הנמוכה ביותר (24%), כאשר למדד SCORE רגישות של 92%, ל-OST רגישות של 79%, ל-RF רגישות של 66% ול-ORAI רגישות של 74%.

על-פי מדד FRAX יופנו 17% מהנשים לבדיקות DEXA, זאת בהשוואה ל-68% מהנשים על-בסיס מדד SCORE, 47% מהנשים על-בסיס מדד OST, 40%, 41% ו-64% מהנשים על-בסיס מדדי RF, ORAI ומדד מסת הגוף, בהתאמה.

ממצאי המחקר אינם תומכים בשימוש במדד FRAX לזיהוי נשים צעירות לאחר-מנופאוזה בהן סיכון מוגבר לשברים.

Maturitas

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה